Advertentie
Advertentie

'Taxshift zet honderden alcoholjobs op het spel'

©PHOTO NEWS / CLOPET-GLMR

De producenten en handelaars van sterkedrank vrezen dat de geplande accijnsverhoging de consumptie van alcohol met tien procent zal doen afnemen. 'Honderden jobs staan op het spel, en het alcholverbruik daalt sowieso al.'

De belastinghervorming die de regering van premier Charles Michel (MR) wil doorvoeren, blijft stuiten op kritiek. Na de vakbonden, de beleggersfederatie en andere belangenverdedigers uit nu ook Vinum & Spiritus, de federatie van producenten en handelaars van wijn en sterkedrank, de alarmbel. De verhoging van de accijnzen die de regering in het kader van de taxshift wil uitvoeren, zal de verkoop van dranken met alcohol met tien procent doen dalen, vreest ze. 'Vooral de sector van de sterkedrank, die 8.300 mensen tewerk stelt, zal klappen krijgen', zegt directeur Geert Van Lerberghe. 'Honderden banen kunnen er verloren gaan.'

Nooit behaald

Van Lerberghe heeft geen goed woord over voor de plannen van de regering, te meer omdat de accijnsverhoging amper iets zal opleveren. 'De beoogde meeropbrengst van 116 miljoen euro, zal nooit behaald worden', zegt hij. 'Als de verkoop met 10 procent daalt, zal de schatkist 40 miljoen euro aan accijnzen verliezen. Daar komt nog eens een verlies van 24 miljoen euro aan btw-inkomsten bovenop.' De btw wordt geheven op de prijs van drank inclusief de accijnzen.

De sector vreest dat vooral dranken met een hoog alcholpercentage zullen worden geviseerd. 'Die tendens was er in het verleden. Politici ontzagen de biersector vanuit een patriottistische reflex.' Van Lerberghe vindt dat alcoholhoudende dranken moeten worden belast op basis van hoeveel alcohol er in één consumptie zit. 'Vandaag betaal je voor een pint bier minder taksen dan voor een glaasje sterkedrank. Een glas bier van 25 centiliter bevat nochtans even veel alcohol als een glas sterkedrank van 3 centiliter.'

Slechter daglicht

De nieuwe plannen van de regering lokken in de sector tot nog meer protest dan bij eerdere accijnsverhogingen, zegt Van Lerberghe. Dat komt doordat de sector het nu al moeilijk heeft. Sinds 2012 daalde de verkoop met 11 procent en tegenover een jaar geleden daalt de verkoop met 3,3 procent. 'Dat komt doordat alchol in een steeds slechter daglicht komt te staan, maar ook doordat de accijnzen in de voorbije jaren fors gestegen zijn. In het buitenland is sterkedrank fors goedkoper. We merken dat niet alleen grensbewoners alcohol inkopen in het buitenland. Dat fenomeen zaldoor de nieuwe accijnsverhoging nog groter worden.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud