Advertentie

Tekort aan bierflesjes

Er zijn na fusies en overnames nog maar drie grote bierflessenproducenten in Europa. ©ANP XTRA

De Belgische bierbrouwers worden geconfronteerd met een Europees tekort aan bierflesjes. De vraag steeg in de coronacrisis, want brouwers schakelden over van vaten voor de horeca naar flesjes voor de supermarkt. Bovendien was er daarvoor al schaarste.

Eind april was het alle hens aan dek voor Alain Coutteau. De eigenaar van de kleine West-Vlaamse brouwerij Struise Brouwers kreeg van zijn flessenleverancier te horen dat hij veel minder flesjes kreeg dan verwacht. 'Daardoor hebben we in mei moeten improviseren. Pas enkele dagen geleden kregen we eindelijk voldoende flesjes geleverd, waardoor we weer normaal kunnen bottelen.'

De essentie

  • De Europese brouwers kampen met een tekort aan glazen flesjes.
  • Het probleem bestaat al enkele jaren, maar werd erger tijdens de pandemie.
  • Brouwers verkopen minder bier in vaten, want de horeca was het voorbije jaar vaak gesloten. De verkoopdaling probeerden ze te compenseren door meer flesjes bier te verkopen in de supermarkten.
  • Het aantal glazenflessenfabrieken in Europa neemt al jaren af. Door overnames en fusies zijn in Europa nog maar drie producenten actief.

De oorzaak is een tekort aan bierflesjes, dat heel Europa treft. 'Zowel grote als kleine flesjes zijn op dit moment moeilijk te vinden', zegt Alain De Laet, de topman van Delirium Tremens-brouwer Huyghe. Hij noemt de coronacrisis als oorzaak. 'Omdat de horeca gesloten was, weken de brouwers uit naar de supermarkten. Bier dat anders in vaten voor de horeca verpakt zou worden, belandde in flesjes in de supermarkt.'

Meer bedrijven bevestigen de trend. Axaglass, een van de belangrijkste bierflesverdelers van België, verkocht dit jaar al meer bierflesjes dan in dezelfde periode vorig jaar.

Traag

Toch dateert het probleem al van voor de pandemie, zeggen brouwers en leveranciers. 'Er is al enkele jaren schaarste omdat het aantal Europese flessenfabrikanten is afgenomen', zegt Axaglass-topman Christophe Bossut. 'Er verdwenen in heel Europa glasfabrieken omdat er tien jaar geleden een overschot aan bierflessen was. Daardoor kwam er een overnamegolf op gang, waardoor er nog maar drie grote producenten zijn.'

Nadat hij fabrieken had gesloten, werd de sector verrast door de groeiende vraag naar glazen flessen. 'De Europese biersector werd de afgelopen jaren groter, onder meer door de export. Tegelijk zat de wijnbouw in de lift en merken we dat melk weer meer in glazen flessen wordt verpakt', zegt Bossut.

Het aantal bierflesproducenten nam de voorbije jaren af in Europa, terwijl de vraag naar glazen flesjes steeg.
Christophe Bossut
CEO flessenverdeler AxaGlass

De glasfabrikanten proberen hun productie te verhogen, maar dat gaat heel traag. Een nieuwe glasoven kost tientallen miljoenen euro's. De voorbije jaren opende maar één nieuwe fabriek de deuren, die van het Duitse Wiegand-Glas. Die produceert al wit glas en eind dit jaar ook bruine bierflesjes.

Er zijn signalen dat de prijzen voor bierflesjes zullen stijgen door de krapte. 'We tekenen al prijsstijgingen op van 5 tot 6 procent', zegt De Laet. Andere brouwers melden dat de prijzen stabiel zijn, al is dat mogelijk te verklaren omdat die een jaar lang vastliggen in jaarcontracten. 'Ik verwacht dat de prijzen stijgen als we onze contracten eind dit jaar vernieuwen', zegt Coutteau van Struise Brouwers. 'Net als de prijzen van veel andere grondstoffen.'

Extra magazijn met Russische flessen

Intussen behelpen de brouwers zich. Sommigen hebben hun voorzorgen genomen. 'We kopen door de aanhoudende problemen al jaren flessen in Rusland', zegt De Laet. 'Bovendien huurden we meteen na de corona-uitbraak in maart vorig jaar een magazijn in Antwerpen, waar we extra flessenvoorraden stockeerden. We zagen de bui al hangen. Daardoor kampen we voorlopig niet met problemen.'

We kopen al jaren flesjes in Rusland en huurden meteen na de uitbraak van corona een magazijn om extra flessen te stockeren.
Alain De Laet
CEO Brouwerij Huyghe (Delirium Tremens)

Struise Brouwers bleef in mei onverminderd brouwen, ook al kon het zijn bier niet bottelen. 'We hebben het geluk dat we in 2013 biertanks installeerden die tien keer groter waren dan toen nodig was. We hebben dus ruimte om bier wat langer te stockeren. Zonder de smaak in gevaar te brengen, want we kunnen ons bier in de tanks koelen tot 3 graden. Dat kunnen heel wat collega's niet.'

Het flessentekort treft nog niet alle brouwers. Bovendien komt de bevoorrading van de horeca en de winkels niet in het gedrang, zeggen de brouwers die we spraken. Grote spelers als AB InBev en Heineken (Alken-Maes) worden prioritair bevoorraad door de drie grote flesproducenten. Middelgrote brouwers als Omer en Brouwerij Haacht melden dat ze geen hinder ondervinden, of kregen hun flessen hoogstens met enkele weken vertraging. 'Er is al enkele jaren een tekort aan bierflesjes en daarop hebben we geanticipeerd in onze contracten', zegt Haacht-woordvoerder Lien Meeus.

Brouwers als St-Feuillien ondervonden nog geen problemen, maar kregen onlangs van hun leverancier te horen dat de komende maanden leveringsproblemen dreigen. 'Gelukkig hebben we een stock met flesjes', zegt CEO Edwin Dedoncker. 'We zien de toekomst niet zwart in, maar overdreven optimistisch zijn we ook weer niet.'

Ook te weinig bierblikken

Terwijl er al enkele jaren een Europees tekort is aan bierflesjes, werd bier verpakken in blik in de voorbije maanden ook lastiger. 'De vraag naar blikken is groter dan het aanbod', zegt Lien Meeus, de woordvoerder van Brouwerij Haacht, bekend van Primus. 'Sommige bedrijven die bier in blik verpakken, vereisen dat brouwers meteen 6 miljoen blikjes bestellen. Dat is heel veel.'

Door de schaarste stijgt de prijs van blikken. 'We betalen zo'n 20 cent per blik, dubbel zoveel als enkele weken geleden', zegt Alain De Laet, de topman van Brouwerij Huyghe, dat Delirium Tremens brouwt.

Heel wat brouwerijen investeerden de voorbije jaren in blikkenlijnen of smeden er plannen voor. Voorbeelden zijn Vanhonsebrouck (Kasteel, Filou), Haacht en De Brabandere (Bavik). 'Vooral voor de export zijn blikken interessant, maar ook in België worden ze populairder', zegt CEO Albert De Brabandere. 'We hebben een blikkenlijn opgestart met de bedoeling die zo veel mogelijk te laten draaien. Dat is door de schaarste geen sinecure.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud