Advertentie

Unilever verhoogt prijzen door kosteninflatie

Unilever verhoogt de prijzen om de impact van de inflatie te beperken. ©REUTERS

Het levensmiddelenconcern Unilever heeft de prijzen met meer dan 4 procent verhoogd door de stijgende inflatie. Het Brits-Nederlandse bedrijf verwacht dat de inflatie volgend jaar nog hoger zal zijn.

Door de stijgende energie-, transport- en grondstoffenprijzen en de daling van leveringen aan Zuidoost-Azië door lockdownmaatregelen in de regio heeft Unilever de prijzen het afgelopen kwartaal met 4,1 procent verhoogd.

Door de prijzen op te drijven (en overnames) steeg de kwartaalomzet (+2,5%) naar 13,5 miljard euro. Dat is meer dan verwacht: analisten hielden rekening met een omzetstijging van 2,2 procent. De groei werd ondersteund door een goede vraag in de VS, India, China en Turkije. De verkoopvolumes lagen in het derde kwartaal 1,5 procent onder het niveau van een jaar eerder.

De prijsverhoging van Unilever - het bedrijf achter merken als Knorr, Zwitsal, Dove, Zwan en Ben & Jerry's - overtreft die van concurrent Nestlé, dat de prijzen met 2,1 procent verhoogde. Volgens analisten is dat omdat de inflatie Unilever harder treft. Het bedrijf haalt 60 procent van zijn omzet uit opkomende markten en daar is de inflatiedruk hoger.

Supermarkt

Door de prijzen te verhogen beschermt Unilever de omzet. Die blijft ondanks de lagere verkoopvolumes stijgen. Maar de verwachting is dat winkels de prijsstijgingen bij hun leveranciers vroeg of laat doorrekenen aan de klant. Dat is slecht nieuws voor de koopkracht van de consumenten.

Het lijkt erop dat verdere prijsstijgingen bij de leverancier van was- en levensmiddelen niet uitgesloten zijn. Unilever verwacht dat de inflatie in de eerste helft van 2022 piekt.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud