opmerkelijk

United Airlines verslikt zich in Lotus-speculoos

Amerikaanse speculoosliefhebbers zijn in de ban van 'het verraad van United Airlines'. De vliegtuigmaatschappij vervangt vanaf maart de populaire Lotus-speculoosjes door Oreo-koekjes.

Consternatie in de Verenigde Staten: de vliegtuigmaatschappij United biedt vanaf maart niet langer Lotus-speculoosjes op haar vluchten aan. Wie bij zijn koffie graag een versnapering lust, moet het voortaan met Oreo-koekjes doen, naast andere vaste waarden als pretzels en stroopwafels.

Het nieuws sloeg in als een bom bij de culinair gezinde Amerikaanse reizigers. Op sociale media varieerden de reacties van nostalgisch gemijmer - 'Ze zijn zoet, maar niet te zoet. Kruimelig, maar niet te kruimelig. En ze passen perfect bij een kop slechte vliegtuigkoffie' - tot triest en verontwaardigd: 'Dit is krankzinnig! Beenruimte is handig, maar speculoosjes zijn onontbeerlijk.'

Tijdelijke versnaperingsrotatie

De ophef was zo groot dat United zich genoodzaakt zag zijn klanten gerust te stellen. Het liet weten dat het speculoosdeficit slechts tijdelijk is en deel uitmaakt van een 'versnaperingsrotatie'. Vanaf mei zitten de Biscoffs - de Amerikaanse naam voor de speculoosjes, een samentrekking van biscuits with coffee - weer in het assortiment.

Lotus-speculoosjes hebben een lange geschiedenis met Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen. Ze worden vooral geassocieerd met Delta Air Lines, dat de koekjes in 1986 als eerste op zijn vluchten aanbood en ze zo in de Verenigde Staten introduceerde.

'Still got 'em'

De vliegtuigmaatschappij koestert die erfenis. Het viert verjaardagen aan boord met een kroon van koekjes en lanceerde een speculoosemoji voor Apple. Op Twitter liet het weten dat Delta-reizigers op beide oren kunnen slapen: 'Yep, still got 'em.'

Na de introductie door Delta Air Lines 30 jaar geleden zijn de Verenigde Staten uitgegroeid tot het belangrijkste speculoosland voor Lotus Bakeries. De koekjesbakker verkocht er vorig jaar 1 miljard koekjes én opende er zijn eerste buitenlandse speculoosfabriek.

Dit voorjaar staat er nog een belangrijke gebeurtenis op de planning: dan lanceert Lotus zijn nieuwste koekje in vier speculooslanden, waaronder de VS. Het gaat om een soort sandwichkoekje van twee speculooskoekjes met ertussen een vulling van chocolade, vanille of speculoospasta. Een te duchten concurrent dus voor de wereldberoemde Oreo-koekjes van de Amerikaanse voedingsgroep Mondelez.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud