Vleesloze hipsterburger schrijft beursgeschiedenis

©Kristof Vadino

Beyond Meat, de Amerikaanse producent van vleesloze hamburgers, maakte donderdag een historisch beursdebuut met een koersexplosie van liefst 163 procent.

Daarmee heeft de Amerikaanse producent van veganistische vervangers voor rundvlees en worst meteen geschiedenis geschreven. Het is namelijk al zeker van 2008 geleden dat een aandeel zo fors de hoogte inging op zijn eerste beursdag.

Enorme vraag

Al van bij de openingsbel op de New Yorkse Nasdaq-beurs was het duidelijk dat Beyond Meat bijzonder in de smaak ging vallen. Het aandeel opende op 46 euro, 84 procent boven de intekenprijs van 25 dollar. De vraag was 30 keer groter dan het aanbod. 

Na de eerste notering bleef de koers snel stijgen. Bij de slotbel werd het bedrijf gewaardeerd op 3,8 miljard dollar. Dat is omgerekend zo'n 3,4 miljard euro. 

Groeien als kool

De producent van vleesvervangers groeit als kool. Ieder jaar zag hij zijn omzet meer dan verdubbelen. In 2018 steeg die naar 88 miljoen dollar, tegenover 33 miljoen in 2017. Het verlies daalde maar lichtjes naar 30 miljoen dollar.

Door de grote vraag naar aandelen lag de intekenprijs boven de oorspronkelijke prijsvork van 19 tot 21 dollar, die later werd opgetrokken naar 23 tot 25 dollar. Het bedrijf haalde bij zijn beursgang 241 miljoen dollar op, omdat 9,63 miljoen aandelen werden verkocht tegen 25 dollar per stuk.

Leonardo Di Caprio

Het zijn niet de minsten die in Beyond Meat investeren. Onder meer de oprichter van Microsoft Bill Gates en de steracteur Leonardo DiCaprio steken er hun geld in. Maar ook Don Thompson, de voormalige CEO van McDonald’s , en Tyson Foods , Amerika’s grootste vleesverwerker, zitten in het bedrijf.

Het paradepaardje van Beyond Meat is de Beyond Burger, een plantaardige burger die eruit ziet en moet smaken als een echte hamburger van vlees. Het zegt dat het wereldwijd al 25 miljoen van deze hamburgers heeft verkocht.

Bloedende burgers

De nepvleesfabrikant gaat erg ver in het zo goed mogelijk namaken van hamburgervlees. De wetenschappers van het bedrijf gebruiken bijvoorbeeld bietensap als een van de ingrediënten om de hamburger net als een echte hamburger te doen ‘bloeden’ wanneer hij wordt gebakken.

Belgische restaurants

Ook in België zijn de vleesloze burgers van Beyond Meat te koop, bij de restaurantketens Greenway en Ellis. Maar de groep heeft grotere ambities in ons land. Vorige maand liet ze weten dat ze de burgers ook gaat verkopen in de supermarkten Delhaize en Albert Heijn.

In Amerikaanse supermarkten steeg de verkoop van vleesvervangers in 2018 met 19 procent naar 878 miljoen dollar. Concurrenten van Beyond Meat zijn Impossible Foods en Nestlé, dat een Incredible Burger verkoopt in de Duitse vestigingen van de fastfoodketen McDonald’s.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect