Voedingsreuzen VS schrapten 10 procent calorieën

Volgens de Amerikaanse gezondheidsdienst CDC is meer dan één op de drie Amerikaanse volwassenen zwaarlijvig. foto Photonews ©Photo News

Coca-Cola, Kraft Foods en andere grote namen uit de Amerikaanse voedingssector hebben de afgelopen vijf jaar 6.400 miljard calorieën uit hun producten gehaald. Daarmee deden ze het nog beter dan ze hadden toegezegd voor een campagne van first lady Michelle Obama.

De 16 bedrijven, die samen goed zijn voor meer dan een derde van de energiewaarde van alle verpakte voedsel en drank in de VS, beloofden in 2010 dat ze tegen 2012 één biljoen calorieën (1.000 miljard) uit de markt zouden halen. Tegen 2015 moesten dat er 1,5 biljoen worden. De campagne, “Healthy Weight Commitment Foundation”,  werd mee gesteund door de presidentsvrouw.

Volgens een tussentijdse evaluatie die gemaakt werd door de Robert Wood Johnson Foundation werden de doelstellingen met meer dan 400 procent overschreden. In 2007 verkochten de deelnemende bedrijven nog 60,4 biljoen calorieën, in 2012 nog 54 biljoen, een vermindering met 6,4 biljoen calorieën of 10,6 procent. Omgerekend per Amerikaan gaat het om een daling met 78 calorieën per dag.

Die resultaten zijn het gevolg van een aanpak op verschillende fronten: de deelnemende bedrijven introduceerden nieuwe, minder energierijke producten, boden varianten aan met een lager caloriegehalte en verkleinden de porties van sommige producten. ‘We zijn aangenaam verrast dat we zo ver zijn geraakt’, zegt James Marks, senior vice president van de Robert Wood Johnson Foundation. ‘De grootste en meest strategische bedrijven hebben het voorbeeld gegeven, en andere bedrijven waren verplicht om te volgen’.

Obesitas is een groot maatschappelijk probleem in de VS. Sinds de jaren 80 is het percentage volwassenen met overgewicht verdubbeld. Bij kinderen is het zelfs verdrievoudigd. Meer dan 78 miljoen Amerikaanse volwassenen –één op drie – werd in een recent rapport van de gezondheidsdienst CDC (Centers of Disease Control and Prevention) beschouwd als zwaarlijvig. Volgens een rapport dat de CDC een jaar geleden uitbracht, ligt het percentage bij kinderen op ongeveer 15 procent.

De inzet van grote bedrijven als General Mills, Kellogg en ConAgra Foods heeft zeker geholpen om de sector bewuster te maken van het belang van gezondere producten, zegt Marks. ‘Bedrijven die gezondere producten verkopen, doen het ook beter, zowel in merkreputatie als op de beurs’. Aan de campagne nemen ook de Europese voedingsmultinationals Unilever en Nestlé deel.

Er komt nog verder onderzoek naar de precieze impact die de campagne gehad heeft op de verbetering van het voedingsaanbod. Zolang die resultaten niet bekend zijn, worden er geen nieuwe doelstellingen vooropgezet, zegt Lisa Gable, de voorzitster van de Healthy Weight Commitment Foundation.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud