Vranken ontgoochelt in cruciaal eindejaar

Foto Thierry du Bois ©Thierry du Bois

Het vierde kwartaal, het belangrijkste van het jaar in de champagnebusiness, is voor Vranken-Pommery Monopole omzetmatig een tegenvaller geworden. Dat heeft met de markt zelf te maken, maar ook met het prijsbeleid van de Franse groep. De rendabiliteit zou wel op peil blijven.

Vranken realiseerde in het vierde kwartaal een omzet van 138,1 miljoen euro. Dat is 4,5 procent minder dan het jaar voordien. De daling is vooral te wijten aan de champagneverkoop, die met 4,6 procent afnam. De andere wijnen van de groep, roséwijnen uit de Provence en 'gris de gris' uit de Camargue, kenden een kleinere omzetdaling van 3 procent.

Over heel 2012 daalt de omzet van Vranken met 4 procent tot 326,1 miljoen euro. Hier is het onderscheid tussen de champagnewijnen, die het leeuwendeel (meer dan 80%) van de omzet leveren, en de Zuid-Franse wijnen nog groter: de omzet uit de champagneverkoop zakt met 4,7 procent, die van de andere wijnen slechts met 0,5 procent.

Vranken schrijft de omzetdaling aan twee factoren toe. Allereerst is de hele champagnemarkt vorig jaar gekrompen, met naar schatting 5 procent. Voorts is de concurrentie bijzonder hevig, vooral in het goedkope segment. In de thuismarkt Frankrijk koos de groep er echter voor het prijsbeleid van sommige concurrenten niet te volgen - lees: de prijzen stabiel hield en geen grote kortingen toestond -, wat een impact had op de verkoop via de supermarkten.

De export van champagne draaide goed daarentegen, vooral in landen als Japan en de Verenigde Staten.

Vranken maakt op 29 maart de jaarresultaten bekend, maar zegt nu al dat de rendabiliteit van de groep niet is aangetast, dankzij een gunstige evolutie van de productmix voor zowel champagne als roséwijnen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud