Vranken-Pomméry sprankelt weer

Paul-François Vranken, de Frans-Belgische topman van Vranken-Pommery Monopole - Foto AFP ©IMAGEGLOBE

Vranken-Pommery Monopole heeft in het derde kwartaal 5,6 procent meer omzet geboekt dan een jaar eerder. Daarmee zit de Franse champagnegroep naar eigen zeggen op schema om zijn doelstellingen voor het hele jaar te behalen.

Vranken-Pommery Monopole verkocht in het derde kwartaal voor 66 miljoen euro aan dranken, 3,5 miljoen euro meer dan in de overeenkomstige periode van 2012.

Ruim tweederde van de omzet kwam van de verkoop van champagne (43,3 miljoen euro). Vooral de premiummerken deden het bijzonder goed, zowel in Frankrijk als daarbuiten. Voorts lagen de roséwijnen uit de Provence en de Camargue goed in de markt: ze lieten een groei van 16,6 procent optekenen.

Na negen maanden bedraagt de gecumuleerde omzet nu 177,9 miljoen euro. Daarmee blijft Vranken wel 10,1 miljoen euro achterliggen op 2012. De voornaamste oorzaak is een forse daling van de 'interprofessionele verkopen' (half afgewerkte producten ) en de merkloze wijnen. Vranken besloot immers minder champagne in bulk aan andere huizen te verkopen.

Het vierde kwartaal, waarin de helft van de jaarlijkse champagneverkoop wordt geboekt, wordt zoals steeds bepalend. De groep rekent erop dat ze haar verkoopsdoelstellingen voor champagne voor 2013 zal halen, zowel in Europa als elders in de wereld. In het kader van haar driejarenplan is Vranken bezig met het afstoten van niet-strategische activa, wat op de omzet kan wegen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud