West-Vlaamse familiebrouwerijen vechten prestigeoorlog uit

1894 is een nieuw bier van Brouwerij De Brabandere, gebrouwen ter gelegenheid van de 120ste verjaardag en de nieuwe naam. ©BELGA

De twee kleine familiale brouwers Bavik en Bockor dragen sinds gisteren de naam van de families die erachter zitten. ‘Zij volgen ons’, is te horen bij Bavik. ‘Een ongelukkig toeval’, reageert Bockor.

kim evenepoel

Coup de théâtre gisteren in het zuiden van West-Vlaanderen. De brouwerij Bavik uit Bavikhove had een persevenement georganiseerd om haar 120-jarig bestaan te vieren met een nieuw bier en een nieuwe naam. Waarop ‘concullega’ Bockor, uit het 20 kilometer verderop gelegen Bellegem, plots ook uitpakte met een nieuwe naam.

De twee buren grijpen ook allebei terug naar hun familiale roots. Bavik herdoopt zich tot Brouwerij De Brabandere, Bockor wordt Brouwerij Omer Vander Ghinste. Hun doel is hetzelfde: de authenticiteit en de familiale oorsprong van de brouwerij en haar bieren in de verf zetten. In een geglobaliseerde biermarkt is die authenticiteit een steeds grotere troef, zeker voor de Amerikaanse bierdrinker, die smult van de historiek achter de Belgische bieren.

Brou­we­rij De Bra­ban­de­re

  • 75 werk­ne­mers (68 vol­tijd­se equi­va­len­ten)
  • Ver­wach­te omzet 2013: 18,8 mil­joen euro
  • Ver­wacht vo­lu­me 2013: 178.000 hec­to­li­ter (bie­ren, wa­ters, fris­dran­ken en wijn)
  • Ver­wach­te be­drijfs­kas­stroom (ebit­da) 2013: 2,4 mil­joen euro)
  • Mer­ken: Bavik, Pet­rus, Wit­te­ker­ke, Kwa­re­mont, Eau­me­ga (wa­ters en fris­drank), La Bonne Vallée (wijn)
  • Markt­aan­deel op biermarkt België: circa 1 pro­cent

De timing van Bockor, om uitgerekend ook gisteren zijn naamsverandering aan te kondigen, bezorgde Albert De Brabandere een zure oprisping. Het persbericht van Bockor werd uitgestuurd op het moment dat hij zijn nieuw logo aan de verzamelde pers toonde. Albert is de zoon van Bavik-topman Ignace De Brabandere, en de vijfde generatie van de familie in het bedrijf. De presentatie gisteren was de formele start van zijn carrière in het management van het familiebedrijf.

‘Ik stel vast dat Bockor nog niet eens een logo of een nieuwe website klaar heeft’, zei Albert De Brabandere. ‘Terwijl bij ons alles af is, van een nieuwe website tot het logo aan de gevel van de brouwerij. Het is duidelijk dat zij ons volgen.’

Nicolas Degryse, de marketingdirecteur bij Bockor, spreekt dat tegen. ‘Wij wilden in de eerste plaats wereldkundig maken dat ons nieuwe bier, Brasserie LeFort, vanaf 15 januari in de drankhandels beschikbaar zal zijn’, zegt Degryse. Dat bier werd in november al voorgesteld, maar door een tekort aan aangepaste glazen was het tot dusver enkel in een beperkt aantal horecazaken te krijgen. Nu er genoeg glazen zijn, volgt de volwaardige commerciële lancering van het bier. ‘We vonden het leuk om meteen onze plannen voor 2014, waaronder de naamswijziging, aan te kondigen. Maar die naamsverandering is nog niet voor vandaag.’

Wulps Blondje

Brou­we­rij Omer Van­der Gh­in­ste

  • Omzet 2012: 17,4 mil­joen euro
  • Vo­lu­me 2012: 85.000 hec­to­li­ter
  • Per­so­neel: 50 werk­ne­mers
  • Ebit­da 2012: 4,7 mil­joen euro
  • Mer­ken: Bock­or, Omer, Kriek Max, Kriek en Gueu­ze Ja­co­bins, Blauw, Bel­le­gems Wit­bier, Bras­se­rie Le­Fort
  • Markt­aan­deel op Bel­gi­sche biermarkt: circa 1 pro­cent

Ook de aankondiging van het nieuwe bier bij Bockor zal De Brabandere zwaar op de maag vallen. Ter gelegenheid van de 120ste verjaardag werd ook daar een nieuw bier voorgesteld. Het heet 1894, naar het oprichtingsjaar van de brouwerij door stamvader Adolphe De Brabandere. Dat bier wordt in eerste instantie in een beperkte oplage van 20.000 75 cl-flessen verkocht. Of er nog meer van gebrouwen wordt, hangt af van de marktreactie.

En die reactie moet aanzienlijk zijn, voor De Brabandere ermee doorgaat. Meer nog, Albert De Brabandere is van plan de hele merkportefeuille door te lichten. Relatief onbekende merken als Wulps Blondje zijn al verdwenen, maar de kans is groot dat ook gesnoeid wordt in het aantal Petrus-merkbieren.

De ergernis over de gelijktijdige aankondiging over de nieuwe naam zet de rivaliteit tussen de twee spelers in de verf. In een gesprek met De Tijd noemen Albert en Ignace De Brabandere hun buren uit Bellegem ‘concullega’s’. Zowel qua schaalgrootte als qua merkportefeuille zijn de twee erg vergelijkbaar. Op de door AB InBev gedomineerde Belgische biermarkt vertegenwoordigen ze elk zowat 1 procent marktaandeel. En de rivaliteit wordt blijkbaar van generatie op generatie doorgegeven.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud