Advertentie
Advertentie

Winst Vandemoortele stijgt met de helft

©Frank Toussaint

De Belgische voedingsgroep Vandemoortele zag zijn recurrente winst voor interesten en belastingen (rebit) stijgen met 22 procent. De recurrente kasstroom (rebitda) steeg zelfs met 46,7 procent. 'We hebben de kosten op een doorgedreven manier verlaagd', zegt CEO Jules Noten.

Door in de kosten te snijden, steeg de recurrente ebitda van de voedingsgroep Vandemoortele naar 110 miljoen euro. De recurrente ebit steeg naar 66 miljoen euro. De omzet bleef daarentegen stabiel op 1,269 miljard euro.

Door de productie in Eeklo te automatiseren, zullen niet alleen de volumes stijgen, maar ook het aantal arbeidsplaatsen.
Jules Noten
CEO Vandemoortele

'Het was absoluut nodig om de winstmarge te verhogen en kosten te besparen', zegt CEO Jules Noten. 'We hebben de productie van kleine volumes zo veel mogelijk proberen te beperken. We raadden de klanten van de te kleine volumes aan om een ander, gelijkaardig product af te nemen. Aan wie toch zijn oude product wou behouden, vroegen we hogere prijzen.'

Minder fouten

De afname van de kleine volumes had een bijkomend positief effect, zegt Noten. 'Doordat we de productielijnen minder vaak opnieuw moesten instellen, traden er bij de productie minder fouten op, waardoor minder slechte producten moesten worden weggegooid.'

©Photo News

Dat de omzet niet mee is gestegen, verklaart Noten door het feit dat hij van een aantal klanten afscheid heeft genomen. 'Als een klant producten afneemt waarvan de productie niet rendabel kan worden gemaakt, is het beter om uit elkaar te gaan. Dan heb ik liever dat een ander voor hen produceert. Zulke bewuste keuzes waren nodig om beter te presteren.'

Naast besparen, investeerde Vandemoortele ook. Onder andere 57 miljoen euro in zijn bakkerijdivisie. 'We bouwen aan een fabriek in het Franse Lyon. Daar zullen in juli twee productielijnen opgestart worden. In Arras en Rheims bouwen we nieuwe productielijnen. In Polen bouwen we aan een nieuwe fabriek, die in 2016 de deuren moet openen.'

Arbeidsplaatsen

Ook in 2015 zal Vandemoortele voort investeren. Het heeft daarvoor een budget van zo'n 100 miljoen euro. 'We willen onze fabriek in Eeklo vernieuwen', zegt Noten. Hij mikt op meer automatisering. 'Daardoor zullen de volumes stijgen, maar ook het aantal arbeidsplaatsen. De productiviteit per werknemer zal stijgen.'

Bij Belgische consumenten is Vandemoortele bekend van onder andere de vinaigrettes en oliën Vandemoortele, de margarine Vitelma, de boter Fama. Daarnaast maakt het ook privatelabelproducten en keukenproducten voor professionals. Maar de grootste divisie van Vandemoortele zijn zijn bakkerijactiviteiten.

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud