Winstwaarschuwing bij fruit- en groentebedrijf Greenyard

Greenyard, de Belgische verkoper van groenten en fruit, kreeg vorig jaar te kampen met eenmalige kosten. ©Wouter Van Vooren

Door eenmalige kosten en de hevige concurrentie zal de winst van fruit- en groentebedrijf Greenyard lager uitkomen dan verwacht.

'Greenyards   jaarprestaties komen niet tegemoet aan onze verwachtingen.' Met die woorden kondigt Hein Deprez, de ondernemer achter de Belgische beursgenoteerde fruit- en groenteverkoper Greenyard, aan dat zijn bedrijf in zijn afgesloten boekjaar minder winst heeft gemaakt dan verwacht. Dat boekjaar liep af op 31 maart.

De rebitda - de operationele kasstroom zonder eenmalige kosten - valt met 4 procent terug naar 140 miljoen euro. De analisten van KBC Securities hadden gerekend op 153,5 miljoen euro.

De winst voor belastingen stijgt wel, van 800.000 naar 5 miljoen euro. De omzet valt licht terug naar 4,2 miljard euro, maar dat was wel verwacht.

Dole

Greenyard verwijst naar de hoge concurrentie en hoge aankoopprijzen door slecht weer en de bijbehorende kleine oogsten. Bovendien investeerde Greenyard 70 miljoen euro in zijn infrastructuur. Daarbovenop kwamen eenmalige kosten van minstens 27 miljoen euro. Die gingen naar de mislukte onderhandelingen over een overname van concurrent Dole, de overname van het champignonbedrijf Mykogen en de sluiting van twee magazijnen in Duitsland.

'Aan de overname van Dole hebben we zes maanden hard gewerkt', zegt Deprez. 'Daar hebben we kosten voor moeten maken. De magazijnen die we in Duitsland hebben gesloten waren verouderd en lagen op een slechte locatie. We maken nu elders nieuwe, moderne magazijnen klaar voor gebruik.'

'We hebben stappen gezet om voor verbetering te zorgen', zegt CEO Hein Deprez. Hij verwijst onder andere naar de beslissing om de directie te herschikken en zelf CEO te worden. 'We staan sinds de herschikking dichter bij onze klanten. In elke bedrijfstak hebben we het management versterkt. We hebben vertrouwen om in het huidige boekjaar 10 procent rebitda-groei te realiseren. Onder andere doordat de overname van Mykogen zal beginnen te renderen.'

Fusie

De aandeelhouders zullen wellicht morren. Toen Deprez Greenyard creëerde door in 2015 zijn drie bedrijven samen te voegen, kregen ze de belofte dat de fusiegroep kosten zou kunnen besparen. Dat de winst met andere woorden zou stijgen.

'Dat blijft overeind', zegt Deprez. 'We besparen dankzij de fusie wel degelijk kosten en die komen de winst ten goede. De winst voor belastingen stijgt wel', benadrukt hij. 'Het probleem vorig jaar waren eenmalige kosten.'

'Bovendien blijven we geloven dat we mede dankzij de fusie de verkoop zullen kunnen opdrijven', zegt Deprez. 'Momenteel groeit de markt niet. Om te groeien moeten we dichter bij onze klanten zitten en groeien door overnames.'

Greenyard verwijst naar de hoge concurrentie en hoge aankoopprijzen door slecht weer en de bijbehorende kleine oogsten. Bovendien investeerde Greenyard 70 miljoen euro in zijn infrastructuur. Daarbovenop kwamen eenmalige kosten van minstens 27 miljoen euro. Die gingen naar de mislukte onderhandelingen over een overname van concurrent Dole, de overname van het champignonbedrijf Mykogenen de sluiting van twee magazijnen in Duitsland.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud