WK helpt AB InBev vlot over prognoses

De voetbalgekte tijdens het WK voetbal deed ook het bier rijkelijk vloeien. Goed nieuws voor biersponsor AB InBev ©AFP

's Werelds grootste brouwer AB InBev heeft in het tweede kwartaal duidelijk beter dan verwacht gepresteerd. Analisten blijken de positieve impact van het WK voetbal nog onderschat te hebben.

De omzet steeg 15 procent tot 12,2 miljard dollar, tegen een gemiddelde analistenverwachting van 12 miljard dollar. De bedrijfswinst voor afschrijvingen (ebitda) groeide met net geen kwart tot 4,85 miljard dollar, waar analisten 4,53 miljard dollar hadden voorspeld. De groepswinst klokte af op 2,6 miljard dollar (+74%), tegen een analistenconsensus van 2,18 miljard dollar.

De sterke groei van de cijfers valt ook te verklaren door de overnames. Er zijn vooral de aanhoudende synergievoordelen bij de Mexicaanse Corona-brouwer Grupo Modelo. Daarnaast kocht AB InBev intussen ook Oriental Brewery terug. Die Zuid-Koreaanse brouwer, marktleider in zijn land, werd in 2008 nog verkocht om schulden af te bouwen na de overname van Anheuser-Busch, maar AB InBev lichtte dit jaar een terugkoopoptie die toen werd bedongen.

WK-effect

Dat zet een turbo op de volumegroei. Die bedraagt 12 procent tot een totaal van 119 miljoen hectoliter. Maar dat mag niet volledig worden herleid tot die overnames. Uit alles blijkt dat het WK, waarvan AB InBev een van de hoofdsponsors is, zonder meer een voltreffer was. Dat wordt al geïllustreerd door de Braziliaanse markt zelf. AB InBev schat dat het WK daar zowat 1,4 miljoen hectoliter - het equivalent van zo'n 420 miljoen pintjes van 33 cl - meer bier deed vloeien dan gewoonlijk. 

Ook elders in de wereld krikte de voetbalhoogmis de cijfers op. In Duitsland bleef de volumegroei nog steken op 3,2 procent. En in Argentinië werd het WK overschaduwd door de zware economische problemen in het land, met een volumedaling van 8,9 procent tot gevolg.

In het VK was het echter zonder meer feest, met een volumegroei van 13,5 procent, net als in Zuid-Korea (meer dan 10%). En het Rode Duivels-effect in België vertaalde zich in een volumegroei van 9,3 procent. AB InBev schat dat zijn marktaandeel in ons land is gestegen 'dankzij winsten in het horecasegment', maar plakt daar geen cijfers op.

De prestaties van AB InBev per regio

  • Verenigde Staten

De volumes daalden in het tweede kwartaal met 3,4 procent. De brede bedrijfswinst (ebitda) maakte quasi pas op de plaats. AB InBev blijft het lastig hebben met het marktaandeel van Budweiser en Bud Light. Het bedrijf probeert al sinds de overname van Anheuser-Busch de daling van dat marktaandeel te stoppen, maar tot dusver blijkt afremmen het hoogst haalbare. Het totale marktaandeel van de groep in de VS daalde met 65 basispunten in het tweede kwartaal.

  • Mexico

Sinds de overname van Grupo Modelo is Mexico een van de kernmarkten geworden van AB InBev, ten koste van Europa. En de cijfers bewijzen waarom AB InBev zo graag vaste voet aan grond wilde krijgen in het land. De volumes stegen met 1,5 procent tot 10,5 miljoen hectoliter, de ebitda trok 34,4 procent aan tot 631 miljoen dollar. De cijfers zouden misschien nog beter geweest zijn als AB InBev niet te kampen zou gehad hebben met een tekort aan glas.

De synergieënmotor, waarbij voordelen worden gehaald uit de combinatie van Grupo Modelo met AB InBev, draait intussen op volle toeren. Afgelopen kwartaal werd er opnieuw 135 miljoen dollar uit de deal gepuurd, waarmee de teller op 715 miljoen staat. Ter herinnering: AB InBev wil tegen eind 2016 1 miljard dollar halen.

  • Brazilië

Het gastland voor het WK voetbal leverde AB InBev een volumegroei van 7,6 procent tot 27,5 miljoen hectoliter, goed voor een toename van de recurrente ebitda met 8,1 procent tot 1,05 miljard dollar. AB InBev moest daarbij wel wat marge prijsgeven. De marketinginspanningen kostten geld, en speciaal voor het WK lanceerde de brouwer ook speciale verpakkingen, waaronder een breder assortiment blikken, wat ook extra kosten met zich meebracht.

  • China

Ook in China speelde AB InBev het WK uit, via zijn lokale merk Harbin. Daarnaast pakte de brouwer ook uit met stunts als 'thematische Budweiser-parties'. Dat alles leidde tot een volumegroei van 4,6 procent tot 21,1 miljoen hectoliter. AB InBev schat zijn marktaandeel in China nu op 15,4 procent, wat neerkomt op een toename met 80 basispunten.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud