Zwakke markt duwt Fountain in het rood

Paul Baeck, de CEO van Fountain, blijft ondanks de zwakke halfjaarresultaten in het groeiplan Kaffa 2017 geloven - Foto Thierry du Bois

Fountain, de Waalse leverancier van warme dranken die momenteel in de etalage staat, heeft een zwakke eerste jaarhelft achter de rug. De omzet kromp met bijna 10 procent en de investeringen voor het reorganisatieplan Kaffa 2017 wogen zwaar door. Een verlies van 1,7 miljoen euro is het resultaat.

Fountain zag in de eerste zes maanden van het jaar de omzet met 9,5 procent dalen tot net geen 17 miljoen euro, hoofdzakelijk door een negatieve trend op de markt. Het bedrijf uit Eigenbrakel voorziet kleine bedrijven van warme dranken en precies daar slaat de economische crisis hard toe. 'In meer dan 80 procent van de gevallen heeft de omzetdaling niets met Fountain zelf te maken, maar zuiver met de markt', zegt CEO Paul Baeck. 'Veel van onze klanten besparen en kiezen voor een kleiner drankensysteem van het type percolator. Vermindering van het personeelsbestand bij klanten is een tweede reden voor de lagere verkoop: bedrijven zitten hierdoor met meer stock en bestellen minder. Tot slot zijn er ook heel wat kleine bedrijven - en die maken 90 procent van ons klantenbestand uit - die gewoon sluiten.'

De scherpe terugval van de omzet is sterk voelbaar in de resultaten. De recurrente bedrijfskasstroom (rebitda) kent ruim een halvering, van 3,3 tot 1,5 miljoen euro. Behalve aan de omzetdaling is dit ook aan een hele reeks eenmalige elementen te wijten. Het gaat daarbij onder meer om kosten voor reorganisatie en aanwerving van nieuw verkooppersoneel, maar ook om juridische kosten. Samen wegen deze kosten voor 0,74 miljoen euro.

Het bedrijfsresultaat duikt bijna 2 miljoen euro in het rood. Naast de hierboven vermelde eenmalige elementen speelt hier vooral een impairmentkost van 1,1 miljoen euro op goodwill. Dat is een puur boekhoudkundige last die een gevolg is van de dalende verkoopsituatie, licht Baeck toe. Netto tekent Fountain een verlies op van 1,7 miljoen euro, waar er een jaar geleden nog een minieme winst was.

De omzetdaling in het eerste halfjaar is groter dan het bedrijf zelf had verwacht. Voor het hele jaar rekent Fountain nu op een terugval van 8 procent en een nettoverlies.

Verkoopteam

Temidden de zwakke cijfers is er wel een lichtpunt. De inspanningen om het verkoopteam te versterken beginnen vruchten af te werpen. Een van de speerpunten van Kaffa is het aantrekken van grotere klanten, bedrijven met 20 tot 50 werknemers. Hiervoor voorziet het reorganisatieplan Kaffa 2017 in de aanwerving van 8 nieuwe verkoopmanagers. Dat bleek moeilijker dan gedacht, want eind juni had Fountain pas vier mensen voor deze taken gevonden. 'Goede krachten zijn niet werkloos en door de economische omgeving durven mensen minder bewegen', ziet Baeck als verklaring. 'Tijdens de zomermaanden zijn nog drie bijkomende mensen aangeworven, zodat nu maar één functie meer moet worden ingevuld.

De verkopers die al in dienst zijn, presteren wel fors beter dan verwacht. 'Zij zitten met hun prestaties tot vier keer boven de doelstelling', aldus Baeck. 'Dit toont aan dat er ruimte op de markt is voor Fountain, zeker voor automatische distributie. Het zal wel een paar maanden duren eer die nieuwe contracten zichtbaar zijn in de cijfers.'

Herfinanciering

Intussen is Fountain volop met de banken aan het praten over een herfinanciering. De bestaande financieringen werden immers nog niet aangepast aan de huidige en toekomstige noden van de onderneming, aan het groeiplan Kaffa dus. Het Waalse bedrijf hoopt de herfinanciering tegen eind november rond te hebben.

Begin augustus raakte bekend dat de referentieaandeelhouders af willen van hun belangen in Fountain en dat ze daarvoor een zakenbank hebben gecontacteerd. De zwakke resultaten zullen de zoektocht naar een of meerdere overnemers er echter niet eenvoudiger op maken. Over dat proces wou Baeck overigens niets kwijt.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud