Zwitserse zoetwarenkoning overleden.

De befaamse Luxemburgli-koekjes ©sabato

Richard Sprüngli, die decennialang aan het hoofd stond van de gelijknamige Zwitserse Confiserie, is op 97-jarige leeftijd overleden.

Confiserie Sprüngli onstond eigenlijk al in 1836 toen David Sprüngli in Zürich een winkeltje opende waar hij chocolaatjes maakte onder de naam David Sprungli en zonen. Later nam hij er ook snoepgoed bij.

Rond de eeuwwisseling was het bedrijf zo groot geworden, dat de familie besloot de chocolade-activiteiten af te scheiden. Die opereren tot op vandaag onder de welbekende naam Lindt & Sprüngli. U weet wel, dat bedrijf dat sinds 1950 groot werd met het verkopen van de typische, met gouden verpakking omhulde chocoladen paashaasjes.

Luxesnoep

Confeserie Sprüngli heeft echter zijn eigen icoon, iets wat volledig aan Richard Sprüngli te danken is. Richard kwam in 1956 aan het hoofd van het zoetwarenbedrijf en besloot om zich te focussen op luxeproducten. Een jaar later verkocht het bedrijf de allereerste Luxemburgerli, een soort van macarons. Het koekje dankt zijn naam aan zijn uitvinder, een werknemer van Sprüngli uit Luxemburg. 

De Luxemburgli-koekjes werden een gigantisch succes en zijn tot op vandaag het sterproduct van het zoetwarenbedrijf. Dagelijks wordt er ongeveer 650 kilogram van de macarons geproduceerd.

Stations

Naast een neus voor lekker snoep, had Sprüngli ook een neus voor zaken. Zo zag hij in de jaren 1960 de mogelijkheden van het openen van kleine winkeltjes op drukke plaatsen als stations. Vandaag telt het bedrijf 19 winkels, verspreid over heel Zwitserland.

Richard leidde het bedrijf tot 1994. Maar ook nadat hij de dagelijkse leiding van het bedrijf had doorgegeven aan zijn neven Milan en Tomas Prenosil, bleef hij dicht betrokken bij het bedrijf. Hij was voorzitter van het bestuur van Confeserie Sprüngli tot 2003. 

Confiserie Sprüngli stelt vandaag zo'n 1000 mensen te werk en heeft een jaaromzet van 100 miljoen Zwitserse frank. Hoewel de Luxemburgli nog steeds zorgen voor de meeste inkomsten, verkoopt het bedrijf vandaag ook gebak, ijs en pralines. Aan het premiumbeleid van Richard is het merk echter steeds trouw gebleven.

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud