Belgische merkproducenten in de aanval tegen Ahold Delhaize

©Phil Nijhuis / Hollandse Hoogte

De Belgische producenten van merkproducten zijn niet te spreken over de korting die supermarktgroep Ahold Delhaize na haar fusie eist.

De merkenproducenten die in België actief zijn, komen in opstand tegen Ahold Delhaize. Voorlopig hebben ze nog geen formele klacht ingediend tegen de Nederlands-Belgische supermarktgroep, maar de producenten hebben wel een brief met hun ongenoegen gestuurd naar de voorzitter van het zogenaamde ketenoverleg, het overlegplatform van de Belgische voedingsindustrie met daarin onder andere de Boerenbond, de supermarktketens en producenten van producten die te koop zijn in de supermarkt. Die zal nu moeten bemiddelen.

Het is niet duidelijk of er in de komende dagen een formele klacht komt. 'Op dit moment kunnen we geen verdere info geven over deze zaak. Wellicht beschikken we morgen of overmorgen over meer gegevens', zegt Walter Gelens, de CEO van de BABM, de Belgische belangenvereniging van merkproducenten. Het is die organisatie die samen met Fevia, de belangenvereniging van de Belgische voedingsindustrie,in het verweer komt tegen Ahold Delhaize.

BABM is een koepelorganisatie die naast de internationale merkgiganten - genre Unilever en Coca-Cola - ook Belgische spelers als Lotus Bakeries, Spadel (bekend van het Spa-bronwater) en Continental Foods (Devos Lemmens, Imperial,...) vertegenwoordigt.

Nederland

In Nederland doet de tegenhanger van de BABM -  de Federatie Nederlandse Levensmiddelenindustrie - exact hetzelfde, meldt de Nederlandse krant Financieele Dagblad. De organisatie dient een klacht in bij de Stuurgroep Eerlijke Handelspraktijken.

Nederlandse franchisenemers trekken naar rechter

In Nederland zijn bijna alle 242 franchisenemers van Albert Heijn naar de rechtbank gestapt. Zij willen mee delen in inkoopvoordelen, internetverkoop, bonussen en andere opbrengsten van AH. Volgens hen houdt de keten een deel achter, schrijft Het Financieele Dagblad. Als de zelfstandige AH-ondernemers gelijk krijgen dreigt de factuur hoog op te lopen. Alleen al tussen 2008 en 2012 zou het gaan om een nabetaling van meer dan 1 miljoen euro per franchisewinkel. In de jaren daarna zou dat bedrag per winkel nog bijna verdubbeld zijn.

Merkenproducenten zijn niet te spreken over de grote kortingen die Ahold Delhaize van hen eist voor de producten die ze verkopen aan de ketens Albert Heijn en Delhaize. Ahold Delhaize ontstond deze zomer doordat de warenhuisgroep Ahold (Albert Heijn en Bol.com) samenvloeide met Delhaize Group.

Belangrijkere rol

Ahold Delhaize vraagt zijn honderd grootste leveranciers om hun prijzen te verlagen, omdat het bedrijf nu groter is en daardoor een belangrijkere rol speelt. 'De aankoopvoorwaarden voor Delhaize zijn anders dan die voor Albert Heijn', zegt Ahold Delhaize-woordvoerder Peter Dercon. 'In Nederland liggen de prijzen voor de meeste producten lager. We willen dat er meer lijn komt in de aankoopprijzen.'

Met andere woorden: producenten vragen nu voor pakweg dezelfde pot confituur meer geld aan Delhaize dan aan Albert Heijn. Ahold Delhaize wil dat de lagere prijs die wordt gevraagd aan Albert Heijn ook wordt gevraagd aan Delhaize.

Gedragscode

Bovendien wil Ahold Delhaize volgens onze bronnen dat de leveranciers ook een korting geven voor de periode van vóór de fusie. Het bedrijf fuseerde pas in juli, maar Ahold Delhaize wil een vergoeding voor de periode tussen januari en juli.

De supermarktgroep benadrukt dat ze zich aan de regels houdt. 'Ahold Delhaize onderschrijft de gedragscode en de onderneming houdt zich daaraan', zegt Dercon. 'Wij voeren individuele gesprekken met onze leveranciers, en wij moeten daarin samen tot overeenstemming komen.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect