Belgische voedingsproducenten pleiten voor palmolie

Een palmolieplantage in Indonesië. ©REUTERS

Vijftien voedingsproducenten richten een Belgische alliantie op voor duurzame palmolie. Ze hopen het imago van palmolie te kunnen verbeteren. Palmolie zou ontbossing veroorzaken in de landen waar het wordt geproduceerd.

Er duiken in de supermarkt steeds meer voedingsproducten op waar expliciet op wordt vermeld dat het geen palmolie bevat. Palmolie wordt als slecht beschouwd om twee redenen. Enerzijds is palmolie rijk aan verzadigde vetten, zoals boter, waardoor het kan leiden tot obesitas als het te vaak wordt gegeten. Anderzijds veroorzaakt palmolie ontbossing in de landen waar het wordt geproduceerd.

Palmolie is een belangrijk ingrediënt in onze Westerse voeding. Het zit in gebak, koekjes, margarines, quiches en kant-en-klaar maaltijden.

Vijftien voedingsproducenten hebben beslist een alliantie op te richten voor duurzame palmolie. Een lobby-organisatie waarmee ze  het slechte imago van palmolie willen bestrijden. Het gaat onder meer om Unilever (margarines), Ferrero (Nutella), Vandemoortele (margarines) en Lotus Bakeries (gebak en koekjes). Die producenten kunnen niet om palmolie heen omdat het een typische smaak geeft aan hun voedingsproducten.

De vijftien leden engageren zich ertoe om tegen 2015 enkel nog producten met duurzame palmolie te gebruiken. Concreet zullen ze er  over waken dat de olie die ze verwerken een certificaat heeft van de internationale organisatie voor duurzame palmolie (RSPO).

De supermarkten zijn nog niet betrokken bij de alliantie, terwijl Delhaize de voorbije maanden duidelijk producten zonder palmolie in de verf zette, zoals een eigen chocopasta zonder palmolie. Dit in tegenstelling tot Nutella van Ferrero, waar wel palmolie in zit verwerkt.

De Belgische holding Sipef, die palmolie produceert, maakt wel deel uit van de alliantie.

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud