Haacht: 'Concurrentie op biermarkt in jaren niet zo groot'

CEO Frédéric van der Kelen (rechts) ontvangt samen met brouwmeester Karel Vermeiren de 'World Beer Award' voor Tongerlo Blond uit handen van Rebecca Sterritt van de organisatie. ©Wim Kempenaers (WKB)

'De concurrentie op de Belgische horecamarkt is in jaren niet zo groot geweest, onder meer door de opkomst van steeds meer kleine brouwerijtjes.' Dat viel te horen op de algemene vergadering van Co.Br.Ha., de beursgenoteerde vennootschap boven brouwerij Haacht.

De algemene vergadering van Co.Br.Ha. - bekend van merken als Primus, Tongerlo, Keizer Karel en Val-limonades - werd bijgewoond door een dertigtal aandeelhouders en werd geopend met een eerbetoon aan de pas overleden erevoorzitter Marc van der Kelen, broer van de huidige ceo Frédéric van der Kelen.

‘De Belgische horecamarkt is erg moeilijk’, opende gedelegeerd bestuurder Frédéric van der Kelen. ‘We merken al een jaar of twee dat steeds meer caféuitbaters afhaken, vooral door de invoering van de witte kassa.’ De topman probeerde uit te leggen waarom de vennootschap ondanks een nettowinstgroei van 34 procent vorig jaar tot 5,7 miljoen euro, het nettodividend toch stabiel houdt op 12,50 euro per aandeel.

‘We houden het geld om ons te wapenen voor de toekomst. De concurrentie is in jaren niet meer zo groot geweest. In de eerste plaats moeten we in eigen land opboksen tegen twee van de drie grootste brouwers ter wereld (AB InBev en Heineken). Ten tweede neemt de concurrentie van kleine, artisanale brouwers scherp toe. Hun aantal is verdubbeld. Zij verkopen hun bieren in onze cafés en koelen ze in onze frigo’s. Zij nemen helemaal geen risico terwijl wij enorm investeren in horecapanden, de inrichting, de tapinstallaties, enzovoort. Dat geld zien wij vaak niet terug.’

Van der Kelen stelt ook dat veel horecauitbaters hun engagement niet nakomen. ‘Wij leveren bijvoorbeeld de koffiemachines, maar veel uitbaters kopen een groot deel van hun koffie in warenhuizen en niet alleen ons merk Fuerto. We weten dat, maar je kan toch niet met veel van je uitbaters in conflict komen? We moeten daarmee leven en tegen vechten en er de gevolgen van dragen.'

'Wij leveren bijvoorbeeld de koffiemachines, maar veel uitbaters kopen een groot deel van hun koffie in warenhuizen.'
Frédéric van der Kelen
gedelegeerd bestuurder Co.Br.Ha.

Niet pessimistisch

De verkoop van Haacht in de Belgische horeca ging vorig jaar met 2,7 procent achteruit. Toch is van der Kelen niet pessimistisch. ‘De Belgische markt is in jaren niet zo moeilijk geweest, maar we zullen blijven varen. We investeren verder in goed gelegen horecapanden als die te koop komen. Voorlopig verkopen we echter meer panden dan we er kopen.’

Het optimisme wordt onder meer gevoed door een steeds groter succes in de retail. Daar ging de verkoop ruim een tiende vooruit, geholpen door de verkiezing van Tongerlo Blond tot ‘Beste Beer ter Wereld’ op de World Beer Awards. Ook de export doet het goed, met een groei van meer dan tien procent in Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Italië. ‘We richten ons vooral op West-Europa, een markt die we goed kennen. Maar ook in Japan scoren we goed dankzij een erg actieve invoerder’, zegt van der Kelen. ‘In de VS hebben we recent een exclusiviteitscontract gesloten met een grote invoerder die zelf bij ons kwam aankloppen. Maar we zijn daar niet alleen. Het zorgt niet meteen voor gigantische volumes, dat vraagt tijd.’

Haacht investeerde vorig jaar vooral in een nieuwe siroperie voor de limonades en in een enorme wijnkelder op zijn terreinen. De brouwerij bezit twee wijngaarden in Frankrijk en is ook een belangrijke doorverkoper van wijnen.

Van der Kelen is ook op zoek naar overnames, maar daar is geen haast bij: ‘Wat ik wil kopen, staat niet te koop. En wat te koop staat, is meestal niet interessant.’ Hij benadrukt dat Co.Br.Ha. snel kan schakelen als dat nodig is. Het eigen vermogen groeide vorig jaar met 4,6 procent tot 97 miljoen euro, en er zijn zo goed als geen schulden.

Tax shelter

Een aandeelhouder stelde ook een vraag naar aanleiding van het nieuws dat brouwerij Haacht samen met enkele andere benadeelde partijen beslag heeft laten leggen op de rekeningen van filmreus Corsan. Frank Mellaerts bevestigde de zet: ‘In december 2010 hebben we een raamcontract over een taxshelterproject afgesloten met Corsan voor de productie van een film over Keizer Karel. Binnen de vier jaar moest Corsan ons daarvoor de nodige fiscale attesten geven. Dat hebben ze niet gedaan, waardoor we de nodige juridische stappen hebben gezet om onze belangen te verdedigen. Misschien kunnen we toch nog iets recupereren’, repliceerde de financieel directeur.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect