Lotus koopt Britse tussendoortjes

©Tom Verbruggen

De Lembeekse koekjesbakker Lotus Bakeries neemt het Britse Urban Fresh Foods (UFF) over, een producent van fruitsnoepjes.

UFF maakt gezonde tussendoortjes op basis van puur fruit en natuurlijke ingrediënten. Het is de tweede keer op korte tijd dat Lotus een Brits bedrijf overneemt dat zich bezighoudt met gezonde tussendoortjes te maken. In augustus was er al de overname van de maker van de natuurlijke en glutenvrije Nakd-koekjes

De nieuwe Britse prooi van Lotus-CEO Jan Boone verkoopt zijn snacks, die een dropachtige structuur hebben, onder de merknamen BEAR en Urban Fruit. UFF draait met 40 werknemers een omzet van zo'n 27 miljoen pond (37,2 miljoen euro)

Bovendien tekent het bedrijf de laatste jaren een groei van 50 procent op. De winstmarge voor belastingen van UFF bedraagt 18 procent. Ter vergelijking: bij Lotus zelf lag die marge over boekjaar 2014 op 14 procent.  Lotus zegt 14 keer de verwachte winst voor belastingen te betalen. Met een winstmarge van 18 procent moet die winst rond 6,7 miljoen euro liggen, wat het prijskaartje op 94 miljoen brengt. 

'De missie van Lotus is om het juiste product en merk aan te kunnen bieden aan elke klant, zowel in het traditionele als het gezonde segment van tussendoortjes', zegt Boone. 'Daarom ben ik vandaag zeer trots dat we deze mooie merken aan ons aanbod van gezonde tussendoortjes kunnen toevoegen.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect