Nederlander gaat Carlsberg leiden

Blikjes Carlsberg worden verkocht in de OAO Baltika-brouwerij in Sint-Petersburg ©Bloomberg

Bij de Deense brouwer Carlsberg is een machtswissel op handen. Midden juni ruimt de Deen Jørgen Buhl Rasmussen baan voor de Nederlander Cees ’t Hart, die overkomt van de zuivelgroep FrieslandCampina.

Rasmussen, die in augustus 60 wordt, stond zeven jaar lang aan het hoofd van Carlsberg en combineerde de functies van ‘president’ en CEO. Maar nu is de tijd aangebroken voor verandering en om ‘vooruitgang en continuïteit aan de top veilig te stellen’, zegt voorzitter Flemming Besenbacher van de raad van toezicht in een persbericht.

Cees 't Hart ©ANP Handouts

Cees ’t Hart is sinds 2008 CEO van Koninklijke FrieslandCampina. Hij integreerde de twee voormalige concurrenten Friesland Foods en Campina tot een hecht geheel en zette de zuivelgroep op het groeipad, waarbij ook de marges significant verbeterden. Het is vooral deze prestatie die de Denen aanspreekt, samen met zijn internationale ervaring. Voor hij bij FrieslandCampina aan de slag ging, werkte ’t Hart 25 jaar bij Unilever. Zijn carrière bij Carlsberg begint op 15 juni, wanneer Rasmussen met pensioen gaat en de fakkel doorgeeft.

Roebel

De Deense biergroep maakte woensdag ook resultaten over het vierde kwartaal en heel 2014 bekend. Zoals verwacht hebben die te lijden onder de forse koersdalingen van de Russische roebel en de Oekraïense hryvna. Rusland en Oekraïne zijn zeer belangrijke markten voor Carlsberg. In Rusland is de groep zelfs de grootste bierbrouwer via het merk Baltika.

De Russische biermarkt is tussen 2008 en 2014 met meer dan 30 procent gekrompen door de financieel-economische crisis en pogingen van Moskou om het drankgebruik terug te dringen. Daar komt nu nog het Oekraïense conflict bovenop, dat de Russische economie in een diepe crisis heeft gestort en de roebel de dieperik heeft ingestuurd.

Carlsberg verkocht vorig jaar 134,5 miljoen hectoliter bier, 3 procent minder dan in 2013. Een sterkhouder in de portefeuille was Grimbergen, waarvan 27 procent meer werd afgezet.

De omzet groeide nauwelijks door negatieve wisselkoerseffecten en kwam uit op 64,5 miljard Deense kronen (8,7 miljard euro). De bedrijfswinst boekte 1 procent organische groei, omdat een sterke prestatie in West-Europa en Azië de winstdaling in Oost-Europa goedmaakte. De nettowinst was echter een miljard kronen lager dan in 2013 en belandde op 4,4 miljard kronen (593 miljoen euro).

In het vierde kwartaal boekte Carlsberg een bedrijfswinst voor eenmalige elementen van 1,79 miljard kronen. Dat is een daling van 22 procent in vergelijking met een jaar eerder en lager dan analisten hadden verwacht (1,86 miljard).

Druk

Carlsberg verwacht dat de bedrijfswinst in 2015 organisch een midden tot hoge eencijferige procentuele groei zal kennen, tussen 5 en 9 procent dus. De economische krimp en de zwakke munten in Rusland en Oekraïne zullen echter ‘significante druk’ zetten op de groepsprestatie. Om die druk te milderen voorziet Carlsberg ‘harde beslissingen’ in 2015. Eind januari kondigde de groep al aan twee Russische brouwerijen te sluiten.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud