analyse

'SAB InBev' in 4 vragen

©BLOOMBERG NEWS

De paringsdans tussen AB InBev en SABMiller is eindelijk echt ingezet. Wat lang te boek stond als een enorm luchtkasteel, neemt nu vaste vorm aan. Wat betekent deze fusie voor beide bedrijven en de sector in het algemeen?

Veel is nog niet bekend over de plannen van AB InBev-topman Carlos Brito. Beide bierreuzen hebben enkel bevestigd dat er contact is gelegd. Maar nu moet nog bekeken of en hoe een echte deal beklonken kan worden. We overlopen het in puntjes.

Hoeveel moet het kosten?

Nog voor ook maar iets bekend is over een overnameprijs, is het al zeker dat dit de duurste deal ooit wordt in de Belgische bedrijfsgeschiedenis. De analistenverwachtingen schieten alle kanten uit, van 3.800 pence tot 4.900 pence per aandeel SABMiller. Dat zegt al meteen hoe moeilijk het is om hier een bedrag op te plakken. In absolute cijfers gaapt een kloof van omgerekend 26 miljard euro.

110 miljard euro
De maximumprijs die analisten momenteel op de deal plakken.

Aan de bovenzijde van die vork moet SABMiller dan net geen 110 miljard euro kosten. Dat is erg veel. Als we er de belangrijkste deals in bierland van de voorbije 15 jaar bijhalen, zien we dat daar gemiddeld 12 keer de bedrijfskasstroom of ebitda werd neergeteld. Als we die ratio toepassen op SABMiller komen we uit op een prijskaartje van 83 miljard euro. 

AB InBev zal dat bedrag vermoedelijk niet volledig in cash moeten ophoesten. Het aandeelhouderschap van SABMiller is vrij versnipperd, maar een van de grotere aandeelhouders is de Colombiaanse familie Santo Domingo. Die belandde in het kapitaal van de op een na grootste biergroep via de overname van de brouwerij Bavaria. Toen al verkoos de familie een belang in haar overnemer boven een grote zak cash. De kans is groot dat ze opnieuw die keuze zal maken.

Hetzelfde geldt voor de tabaksgroep Altria, die ooit in het kapitaal van SABMiller belandde via de verkoop van Miller Brewing. Dat betekent dat AB InBev mogelijkerwijze zowat 40 procent van de aandelen van SABMiller kan overnemen in ruil voor eigen (al dan niet nieuwe) aandelen.

Hoe gaat de nieuwe groep heten en waar komt het hoofdkwartier?

Die twee vragen hebben een grotendeels symbolisch gehalte, maar symbolen kunnen vaak zwaar doorwegen in dit verhaal. SABMiller heeft geen sterke nationale wortels. De groep groeide vanuit Zuid-Afrika, maar het feit dat het hoofdkwartier van de groep in Londen staat, bewijst al dat de banden met dat land niet erg sterk zijn. Wat dat betreft moet Brito al niet te hard opletten.

De ingang van het hoofdkwartier van AB InBev in Leuven. ©REUTERS

Vermoedelijk blijft het officiële hoofdkwartier van de fusiegroep gewoon in Leuven (foto). Al is dat tegenwoordig vooral een ceremoniële locatie geworden. Brito en zijn team met onder meer financieel directeur Felipe Dutra werken, als ze niet ergens in de wereld op locatie zijn, in de eerste plaats vanuit een kantoor in New York.

De naam heeft eigenlijk ook weinig belang. AB InBev speelt zijn bedrijfsnaam niet uit op de markt, maar zet zijn biermerken centraal. De naam AB InBev is vooral van belang voor investeerders. Het meest voor de hand liggende is dat de 'S' van SABMiller gewoon voor de naam van de fusiegroep wordt geplakt. SAB InBev, dus. Alle grote partijen vinden zichzelf erin terug.

Hoe gaat de fusiegroep eruit zien?

Als de nummers 1 en 2 van een bepaalde sector samengaan, spreekt het voor zich dat ze de afstand tot de eerste achtervolgers alleen maar vergroten. Men mag wel beide bedrijven niet zomaar optellen. In verschillende landen zou het samengaan van AB InBev en SABMiller op concurrentiebezwaren stoten. Dat geldt voor enkele grote activiteiten in de VS (MillerCoors) en China (Snow Breweries). 

Maar zelfs dan ontstaat met deze deal een biertitaan die in elke iet of wat relevante biermarkt in de wereld een voet aan de grond heeft. Van Australië (SABMiller is eigenaar van Foster's) over China naar de verzadigde Europese en Amerikaanse markt tot in Latijns-Amerika (waar beide brouwers in verschillende markten absolute marktleiders zijn). En AB InBev zou eindelijk de laatste blinde vlek op zijn wereldkaart, Afrika, aanvullen. Dat continent ontwaakt stilaan als een van de belangrijkste groeimarkten in de sector, en SABMiller zit prima gepositioneerd om daarvan te profiteren.

Maar zelfs na deze fusie zal 'SAB InBev' nog altijd maar een relatief klein deel van de wereldwijde biermarkt controleren. Zonder rekening te houden met desinvesteringen, heeft de fusiegroep een globaal marktaandeel van om en bij 30 procent. De eerste achtervolger is Heineken, met een marktaandeel van nog geen 10 procent. Het is illustratief voor een sector waar nog steeds veel ruimte is voor kleine spelers, en waar vele kleintjes alsnog een groot marktaandeel uitmaken.

De echte kracht van deze combinatie ligt echter niet in het marktaandeel, maar in de winstgevendheid. Terwijl dat marktaandeel blijft steken op een zucht van een respectabel derde van de wereldmarkt, zal de fusiegroep wel zowat de helft van de wereldwijde winst uit bier in huis hebben. Dat is vooral een gevolg van het feit dat AB InBev nu al sterk staat in enkele van de meest winstgevende biermarkten ter wereld zoals de VS en Brazilië.

Zal dit bod slagen?

Voorzichtigheid is altijd geboden, maar Brito heeft zijn reputatie mee. Als hij iets wil, krijgt hij het ook. Toen hij in 2008 zijn intentie aankondigde om Anheuser-Busch over te nemen, verklaarde zowat iedereen hem gek. De politiek in Washington stond op de achterste poten over de uitverkoop van een nationaal icoon als Budweiser, analisten fronsten hun wenkbrauwen bij het prijskaartje van 52 miljard dollar en de vraag of uit die overname wel waarde gepuurd kon worden.

Welaan: de deal waarover nu wordt gesproken, is twee keer zo groot, en niemand twijfelt aan de voordelen ervan voor beide bedrijven. Dat wil niet zeggen dat het een eitje wordt voor Brito om SABMiller binnen te halen en er synergieën en kostenbesparingen uit te puren. Maar de geschiedenis pleit in zijn voordeel.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud