Advertentie
Advertentie
interview

Jong Geweld | Yasmine Mili (MORO): 'We moesten ons negen maanden van de markt terugtrekken'

Yasmine Mili, de medeoprichter van MORO Essentials. ©Wouter Van Vooren

De Tijd brengt onder de vlag WAW! nieuws over starters en groeibedrijven. In de rubriek Jong Geweld laten we beloftevolle ondernemers aan het woord over hun parcours. Vandaag: Yasmine Mili (30), de medeoprichter van MORO Essentials, een start-up die duurzame verzorgingsproducten verkoopt. Ze haalde onlangs 575.000 euro aan groeifinanciering op.

Hoe legt u aan uw grootmoeder uit wat uw bedrijf precies doet?

Yasmine Mili: 'We maken natuurlijke en luxueuze producten voor huid en huis, die hervulbaar zijn waardoor we wegwerpplastic vermijden. Het stoorde mij hoe vervuilend de schoonheids- en de interieursector zijn. Er bestaan zeeprepen, maar dat is niet hetzelfde. Ze plakken, ze zijn niet handig onder de douche. Ik wilde een alternatief, en dat is MORO geworden.'

Wat was een dieptepunt in uw carrière als ondernemer?

Mili: 'Ik probeer heel positief ingesteld te zijn, maar bij ondernemen zijn er meer downs dan ups. In 2021 hielden we een succesvolle voorverkoopcampagne, maar achteraf gezien was dat veel te vroeg. De kwaliteit was onvoldoende. De zeep was te dun, ze spoot alle kanten uit. Om dat recht te trekken hebben we ons negen maanden van de markt moeten terugtrekken.'

Advertentie

Welke pitch of vergadering wilt u het liefst vergeten?

Mili: 'Het was niet zozeer een moment, eerder een samenwerking met een freelancer. We zaten op een totaal andere golflengte. Ik ben nogal direct, en zij was heel voorzichtig. Onze manier van werken verschilde. Nadien heeft ze mijn zakenpartner een mail gestuurd met alles wat ik in haar ogen verkeerd gedaan had. Dat deed mij veel pijn. Het leek alsof ik een heks was die niet correct was, terwijl ik oprechtheid heel belangrijk vind.'

Wie was uw eerste werknemer?

Mili: 'Camille Liebaert, de freelancemarketeer die mij tijdens mijn zwangerschapsverlof vervangt, komt in april vast aan boord. Daar ben ik heel blij mee. Ze is heel strategisch ingesteld en we zitten op dezelfde golflengte. Ik ben er zeker van dat ze ons naar een hoger niveau gaat tillen.'

De verhalen van ondernemers die zeven dagen per week sporten voor hun mentale gezondheid vind ik intimiderend.

Welk loon keert u uzelf uit?

Mili: 'Voor de kapitaalronde was het afwachten of er überhaupt geld was. Meestal factureerde ik 2.000 euro bruto. Nu ga ik dat verhogen tot 1.800 euro netto. Hoe meer je uit de vennootschap haalt, hoe minder kansen je geeft aan het bedrijf. Zo denken mijn vennoot en ik erover.'

Kent u de exacte ebitda (brutobedrijfswinst) van uw jongste boekjaar?

Mili: 'Geen flauw idee. Enkele tienduizenden euro's in het rood. Mijn vennoot doet alle financiën. Ik hou het businessplan, dat ik vanbinnen en vanbuiten ken, voor ogen.'

Hoeveel onbeantwoorde WhatsApp-berichten hebt u?

Mili: 'Veel. Mijn vriendinnen worden er gek van. Ik lees alles meteen, maar antwoord soms dagen niet. Als het dringend is, bel je me beter. Op een bepaald moment begin ik dan alles in een keer te beantwoorden.'

Wie is uw grote ondernemersvoorbeeld?

Mili: 'Als kersverse mama kijk ik op naar vrouwen die mama zijn én ondernemen. Vaak is dat een moeilijke combinatie, maar ik wil er professioneel vol voor gaan. Als ik echt een naam moet noemen, ga ik voor Conny Vandendriessche (de oprichtster van House of HR, red.), omdat zij een sterke onderneemster, mama en oma is.'

Hoeveel uur sport u per week?

Mili: 'Niet. Die verhalen van ondernemers die zeven dagen per week sporten voor hun mentale gezondheid, vind ik intimiderend. Ik besef dat het mij deugd zou doen, maar kan het niet opbrengen. Binnenkort ga ik het opnieuw proberen, met een personal trainer.'

Profiel MORO Essentials
  • Oost-Vlaamse start-up die natuurlijke verzorgingsmiddelen en interieurproducten, zoals kaarsen, maakt. MORO heeft een hand- en-lichaamsproduct in poedervorm, dat aangelengd wordt met kraanwater in een herbruikbare glazen fles.
  • Opgericht in 2021 door Yasmine Mili en Lorenz Lüttgens.
  • Haalde 575.000 euro op bij Philippe Meert (Trilec), Christophe Segers (Gimber), Laurence Levrau (Fabriek Botaniek), Matthijs Keersebilck (CEO Woodstoxx), BAN Flanders, Investee en Belfius.
  • Geeft geen omzet- en winstcijfers vrij.
Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie
Gesponsorde inhoud
Tijd Connect
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.
Partnercontent
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.