DEME gaat Elbe uitdiepen

Het containerschip Berlin Express op de Elbe in Hamburg ©Hapag-Lloyd

De Belgische baggeraar DEME heeft een contract binnengehaald voor de verdieping van de Elbe. Het heeft een waarde van 238 miljoen euro.

Het bestuur voor Waterwegen en Scheepvaart Cuxhaven gunde het contract aan Nordsee Nassbagger- und Tiefbau en Dredging International, twee dochters van DEME. De Belgische baggeraar, die wordt gecontroleerd door de Antwerpse investeringsmaatschappij Ackermans & van Haaren , gaat de 116 kilometer lange vaargeul tussen Cuxhaven en Hamburg verbreden en verdiepen tot een niveau van -14,5 meter. Schepen zullen dan de Elbe naar Hamburg kunnen opvaren met een vaardiepte tot 13,5 m zonder beperkt te worden door de getijden. Nu is de maximale diepte 12,5 m.

Volgens DEME gaat het om een bijzonder complex project, omdat tijdens de uitvoering te allen tijde moet voldaan worden aan de strengste milieuvereisten. In totaal zal DEME voor ongeveer 32 miljoen m³ materiaal wegbaggeren.

Net zoals dat bij de uitdieping van de Westerschelde, zal DEME onderwaterdrempels afvlakken zodat schepen met een grotere diepgang naar de haven van Hamburg kunnen varen. Op bepaalde plaatsen zal de vaargeul ook worden verbreed. De uitdieping van een rivier zoals de Schelde en de Elbe is cruciaal om landwaartse havens zoals Antwerpen en Hamburg toegankelijk te maken voor de steeds grotere wordende containerschepen.

Deme is al lang actief in het uitbaggeren van toegangsvaargeulen naar grote havens. Op de Elbe werkt de Belgische al sinds 2004 aan het onderhoud van de vaargeul van Cuxhaven naar Hamburg. Deme voert ook onderhoudsbaggerwerken uit op de Schelde - samen met concurrent Jan De Nul - en voltooide recent verdiepingswerken op de Seine in Frankrijk. In Polen haalde het een contract binnen voor de verbetering van de vaargeul Swinoujsci- Szczecin.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect