Jan De Nul behoudt investeringen in schepen

Dit jaar begint Jan de Nul aan de bouw van de Voltaire, een gigantisch schip voor de installatie van windturbines op zee. De oplevering is voorzien in 2022. ©rv

De baggeraar Jan De Nul handhaaft zijn investeringen in nieuwe schepen. Ondanks de coronacrisis.

De Belgische baggeraar Jan De Nul heeft een goed 2019 achter de rug. De omzet kwam uit boven de 2 miljard euro - tegen 1,7 miljard in 2018 - en de operationele cashflow steeg van 234 naar 342 miljoen euro. De nettowinst verdubbelde tot 61 miljoen euro. Het orderboekje blijft stabiel en schommelt rond 3,4 miljard euro.

Financieel directeur Paul Lievens verklaarde twee geleden in De Tijd dat de impact van de coronacrisis 'beperkt' is, behalve de organisatie van de werken. Op enkele civiele werken in België na lopen alle werven door. Jan De Nul splitste alle afdelingen van zijn bedrijf in twee stukken om de impact van de coronacrisis te beperken. De aflossing van het personeel op de schepen is volgens Lievens niet evident omdat er niet altijd vluchten zijn en expats en bemanningsleden niet overal het land uit mogen.

2,9 miljard
Eigen vermogen
Met een eigen vermogen van 2,9 miljard euro en een netto cashoverschot van 465 miljoen hoeft Jan De Nul zich niet meteen financiële zorgen te maken.

De crisis zal volgens Lievens wel een impact hebben op de productiviteit en de rendabiliteit. Die zullen in 2020 zakken, maar niet dramatisch, zegt hij. Met een eigen vermogen van 2,9 miljard euro en een netto cashoverschot van 465 miljoen hoeft het netto schuldenvrije bedrijf zich niet meteen financiële zorgen te maken.

Dit jaar begint Jan de Nul aan de bouw van de Voltaire, een gigantisch schip voor de installatie van windturbines op zee. De oplevering is voorzien in 2022. ©rv

Jan De Nul werkt aan de uitvoering van een investeringsprogramma in nieuwe schepen van meer dan 700 miljoen euro.  Die investeringen gaan ondanks corona door. Bij Cosco werd een groot installatieschip besteld voor de bouw van grote windturbines op zee. De bouw begint dit jaar.

Voor de bouw van zware funderingen voor windturbines bestelde Jan De Nul ook een groot kraanschip in China. De oplevering van beide giganten is voorzien voor 2022. Dit jaar worden ook nog twee sleephopperzuigers opgeleverd. Volgend jaar wordt een extra cutterzuiger in gebruik genomen. Jan De Nul is samen met DEME, Boskalis, Van Oord en het Chinese Chec een van de grootste baggeraars ter wereld.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud