'Moeilijk te voorspellen wat nieuwe normaal wordt'

Umicore-CEO Marc Grynberg. ©BELGA

Umicore stuurt een winstalarm uit. De bedrijfswinst zal ‘een stuk onder het niveau van 2019’ uitkomen, vooral door de impact van Covid-19 op de auto-industrie.

Wereldwijd werden in het eerste kwartaal een kwart minder auto's geproduceerd als gevolg van de coronacrisis. De Belgische materiaaltechnologie Umicore schat dat de autoproductie ook op jaarbasis 25 procent zal dalen. 'Dat zal een impact hebben op onze jaarwinst', zegt topman Marc Grynberg in een update. 'Ondanks het sterke eerste kwartaal'.

Grynberg verwacht dat de recurrente bedrijfswinst in 2020 een stuk onder het niveau van 2019 zal liggen. Hoeveel, kan hij niet zeggen. 'Daarvoor is de zichtbaarheid te beperkt. Onze klanten, de autoproducenten weten het niet, dus ook voor ons is het onduidelijk'.

De auto-industrie is de belangrijkste klant van Umicore. Umicore levert katalysatoren voor auto’s met een verbrandingsmotor en materialen voor herlaadbare batterijen voor elektrische auto’s. In het eerste kwartaal bleef de impact op de productie en vraag voornamelijk beperkt tot Azië. Maar vanaf het tweede kwartaal zal dat wereldwijd zijn en zwaar wegen op de divisies 'Catalysis' en 'Energy & Surface Technologies' die respectievelijk katalysatoren en materialen leveren voor herlaadbare batterijen. 'De winst van die twee divisies zal een stuk lager uitkomen dan vorig jaar'.

'In landen die uit de lockdown komen zie ik nog een snel herstel van de vraag naar auto's'
Marc Grynberg
Ceo Umicore

Volgens Grynberg komt de autoproductie in China - de grootste automarkt ter wereld - stilletjes terug op gang. Toch lag de autoproductie er in maart nog 45 procent onder het niveau van vorig jaar. De productie van elektrische auto's daalde er zelfs met 57 procent. Ook in Europa en de VS daalde de autoproductie in maart met respectievelijk 45 en 30 procent. Grynberg: 'In Europa zien we een langzame heropstart maar in de VS voorzie ik die maar midden mei'.

Volgens Grynberg blijft het afwachten hoe de klant zal reageren. 'In landen waar de lockdown wordt opgeheven zie ik toch geen snel herstel van de vraag naar auto's. De vraag blijft broos. Het is heel moeilijk om te voorspellen wat het nieuwe normaal zal zijn. Wat zal de impact van covid zijn op de koopkracht? Welke auto's gaan de mensen kopen? Dat is moeilijk in te schatten. Daarom is voor ons onmogelijk om te voorspellen hoeveel lager onze winst dit jaar zal zijn.'

Om de impact van de coronacrisis te verminderen verdaagt Umicore een deel van zijn investeringen naar volgend jaar. Daardoor valt het investeringsbedrag dit jaar terug tot 400 à 450 miljoen. Dat is beduidend minder dan in 2019 en veel minder dan voorzien.

De bouw van de nieuwe fabriek voor de productie van batterijmaterialen in Polen gaat door. De fabriek moet eind dit jaar operationeel zijn. Maar of hij tegen 2021 de beloofde capaciteitsuitbreiding in de productie van batterijmaterialen zal halen, wou Grynberg niet bevestigen. 'Dat is nu te prematuur'. Umicore besliste in 2018 nog eens 660 miljoen euro te investeren in twee gigafabrieken, een in Polen en een in China, de grootste investering ooit.

Hoboken

Gelukkig worden de tegenvallende activiteiten in batterijmaterialen en katalysatoren gecompenseerd door de goede prestatie van de recyclagedivisie die e-schroot, batterijen en edelmetalen recycleert. Het epicentrum van die divisie bevindt zich al decennia lang in Hoboken. Die afdeling doet het super en zal meer winst boeken dan vorig jaar, 'op voorwaarde dat de metaalprijzen op het huidige niveau blijven'.

De Belgische materiaaltechnologiegroep Umicore had eind maart al aangekondigd de vooruitzichten voor het lopende jaar in te trekken wegens de coronacrisis. Die prognose ging nog uit van een stijging van de omzet en de winst in 2020. De raad van bestuur heeft een verlaagd dividend van 0,375 per aandeel voor het volledige jaar 2019 voorgesteld.

Grynberg blijft niettemin optimist. ‘We kunnen deze moeilijke tijden doorstaan en ik ben ervan overtuigd dat Umicore zijn superieure groeitraject zal hervatten zodra deze crisis overwonnen is. De wereld is immers genoodzaakt over te gaan naar een meer duurzame ontwikkeling.'

Umicore boekte vorig jaar 3,3 miljard euro inkomsten en een recurrente winst van 509 miljoen euro, netjes verdeeld over de drie divisies batterijmaterialen, katalysatoren en recyclage.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud