Bombardier ontkent gesprekken met Siemens

Een arbeider aan de slag bij Bombardier Brugge ©Photo News

Bombardier en Siemens, de nummers één en twee, overwegen het samenvoegen van hun spooractiviteiten, zo meldt WSJ. Bombardier ontkent dat en zegt dat die divisie dit najaar naar de beurs gaat.

Volgens The Wall Street Journal zitten de gesprekken nog in een vroeg stadium en is het alles behalve zeker dat ze leiden tot een overeenkomst. De krant haalt zijn informatie bij verschillende bronnen dicht bij het dossier, zonder namen te noemen.  Bombardier zou immers ook met andere geïnteresseerde partijen praten. Volgens analisten is Bombardier Transportation, de spoordivisie van Bombardier ongeveer 5 miljard dollar waard. Bombardier  maakt ook vliegtuigen.

In april raakte al bekend dat Bombardier  zijn spooractiviteiten gedeeltelijk wil verkopen of naar de beurs brengen. En blijkbaar werkt de groep nog steeds aan verschillende opties. Want simultaan met de gesprekken met Siemens  zou Bombardier een IPO van een minderheid van zijn Transportation-divisie naar de beurs in Frankfurt willen brengen. De groep heeft daar overigens vandaag al een notering, net als in Toronto.

In een reactie aan het agentschap Bloomberg ontkent Isabelle Rondeau, woordvoerster van Bombardier, dat gepraat wordt met Siemens over een fusie van de spoordivisies van beide ondernemingen. Ze zei wel dat de groep nu mikt op een IPO of beursgang van die spooractiviteiten voor het einde van dit jaar.

EU-Commissie

Een integrale fusie van de spoordivisie van de Canadezen met die van Siemens - de nummers één en twee in de sector - zou zo goed als zeker op ernstige bezwaren van de Europese Commissie stuiten. Zeker in Europa zou zo'n fusie betekenen dat enkel Alstom  nog als volwaardige concurrent overblijft en zou de fusiegroep een pak fabrieken moeten afstoten.

Bombardier is in ons land al sinds einde jaren tachtig actief toen de groep het toenmalige BN (Brugeoise & Nivelles) kocht. Na diverse afslankingen bleef enkel de fabriek in Brugge over, waar de tewerkstelling ook nog eens meer dan gehalveerd werd tot circa 700 jobs. Op papier. Want momenteel heerst er een belangrijke tijdelijke werkloosheid omdat grote bestellingen voor de MIVB en de NMBS uitgeleverd zijn en het nog altijd wachten is op een nieuw order van de Belgische spoorwegen. Een 150-tal arbeiders is tijdelijk uitgeleend aan andere fabrieken.

In het geval van een fusie zou Brugge zo goed als zeker bovenaan een sneuvellijstje staan omdat er nu al overcapaciteit is in Europa.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud