DEME bestelt twee 'groene' sleephopperzuigers

Een artist's impression van de sleephopperzuiger van de Antigoon-klasse ©DEME

Baggeraar DEME breidt zijn vloot uit met twee sleephopperzuigers. De nieuwe schepen worden gebouwd door de Nederlandse scheepswerf IHC en zullen zowel op scheepsdiesel als aardgas kunnen opereren.

Het eerste nieuwbouwschip wordt middelgroot, van de Antigoon-klasse en met een hoppercapaciteit van ongeveer 8.000 m³. De hopper is de bak waarin de baggerspecie terechtkomt. De 104 meter lange eenheid krijgt een maximum diepgang van 7,5 meter.

De tweede sleephopperzuiger die DEME laat bouwen, zal een stuk kleiner zijn met een hoppervolume van 3.000 m³. Het gaat om een schip van een nieuwe generatie dat de bestaande Orwell-klasse zal vervangen. Deze eenheid krijgt een lengte van 77 meter en zal dankzij een diepgang van 5 meter in erg ondiepe wateren kunnen baggeren.

Een artist's impression van de nieuwe klasse van 3.000 m³ ©DEME

Sleephopperzuigers zijn de voornaamste werkpaarden van een baggerbedrijf. Ze zijn speciaal ontworpen om zachte specie te baggeren, zoals zand, klei en slib, maar kunnen ook grind opzuigen. Voor hardere ondergrond zijn ze niet geschikt.

De twee nieuwe schepen worden voor eind 2016 opgeleverd en zijn bestemd voor de Europese markt. Bijzonder is dat hun motoren zowel op scheepsdiesel als aardgas kunnen draaien en minder CO2, Nox en Sox zullen uitstoten. 

DEME, dat eerder dit jaar al het zelfvarend hefvaartuig Apollo en de kabellegger 'Living Stone' bestelde, geeft geen informatie over de grootte van de nieuwe investering. DEME is een volle dochter van de bouwgroep CFE, die voor ongeveer 60 procent in handen is van Ackermans & van Haaren.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud