Europa 'blokkeert' al afgeblazen staalfusie

©REUTERS

Europees commissaris voor Mededinging, Margrethe Vestager, stelt haar veto tegen de geplande joint venture van de staalbedrijven Tata Steel en ThyssenKrupp.

De twee giganten in de staalsector wilden volgens Vestager te weinig afdelingen verkopen, en dan vooral bij de overlappende activiteiten.

Het Duitse ThyssenKrupp en het Indiase Tata Steel maakten in juni vorig jaar hun fusieplannen bekend. Door hun Europese staalactiviteiten samen te brengen, zou het op een na grootste staalconcern van Europa ontstaan zijn, met 48.000 medewerkers en fabrieken in Duitsland, Nederland en het Verenigd Koninkrijk.

Voedselverpakkingen

Beide bedrijven leveren staal voor voedselverpakkingen en zijn zeer actief in de autosector. 'De fusie zou de concurrentie ingeperkt hebben en de prijzen voor diverse staalproducten verhoogd hebben', beklemtoont Vestager. Die hogere prijzen zouden nadelig zijn voor zowel de industriële klanten als de consumenten.

De fusie zou de concurrentie op de markt ingeperkt hebben en de prijzen voor diverse staalproducten verhoogd hebben
Margrethe Vestager
Europees commissaris voor Mededinging

Een Europees veto tegen een fusie is uiterst zeldzaam. De staalfusie is nog maar de tiende die verboden werd. De voorbije tien jaar werden meer dan 3.000 fusies wel goedgekeurd, al dan niet met belangrijke desinvesteringen. Vorig jaar keurde de Commissie bijvoorbeeld wel de overname van het Italiaanse Ilva door ArcelorMittal goed.

Vestager stelde in februari ook haar veto tegen de Frans-Duitse treinfusie tussen Siemens en Alstom. Dat leverde haar veel kritiek op uit Parijs en Berlijn omdat ze de creatie van Europese kampioenen zou tegenhouden. Toch blijft ze voor de Franse president Emmanuel Macron de topkandidate voor de opvolging van Jean-Claude Juncker als voorzitter van de Europese Commissie.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect