Fusie BAe Systems en EADS niet tijdig rond

Een model van het gevechtsvliegtuig 'Typhoon' van Eurofighter, een project waarin zowel BAe Systems als EADS, via Cassidian, een belang in hebben - foto Chris Ratcliffe ©Bloomberg

EADS en BAe Systems zullen volgens sommige bronnen meer tijd vragen om hun geplande fusie rond te krijgen. Volgens de Britse regelgeving moeten de twee ten laatste morgen een formeel akkoord aankondigen of uitstel vragen. Of de deal afblazen.

EADS, de holding boven Airbus, en BAe Systems, dat onder meer de Challenger-tanks maakt, kondigden op 12 september aan dat ze een fusie bestudeerden. Volgens de Britse fusiewetgeving moeten de twee partijen dan binnen de vier weken tot een formeel akkoord komen of een verlenging vragen. Of toegeven dat het niet lukt. Volgens twee bronnen gaan de twee extra tijd vragen, meldt Bloomberg.

Het grootste struikelblok waren van bij de aanvang de overheden. Vooral binnen EADS bestaat een delicate balans tussen Duitse en Franse belangen. De Britse regering is vooral bezorgd over de geprivilegieerde positie van BAe op de Amerikaanse defensiemarkt. Volgens dezelfde bronnen zouden de Franse en Britse regering al op dezelfde golflengte zitten, als Duitsland mee op de kar springt, zou het waarborgen krijgen inzake tewerkstelling.

Als de operatie lukt komt 's werelds grootste luchtvaart- en defensiegroep tot stand en is Boeing zijn eerste plaats kwijt. Wat de bouw van grote vliegtuigen betreft zijn Airbus (EADS) en Boeing mekaars gelijken. In de nieuwe constellatie krijgen de aandeelhouders van EADS 60 procent van de aandelen, die van BAe Systems de rest. Maar van bij de aanvang waren er meer tegenstanders van de deal dan voorstanders.

De Britse minister van Defensie, Philip Hammond, spreekt dinsdag in de marge van een NAVO-top met zijn Franse en Duitse collega's over de kwestie, zei hij. Hammond zal ook zijn Amerikaanse collega Leon Panetta ontmoeten.

Intussen staat ook Invesco argwanend tegenover de fusie. Invesco is met 13,3 procent de grootste aandeelhouder van BAe Systems. Bij EADS hebben de Franse overheid (15%) en de mediagroep Lagardère (7,5%) samen 22,5 procent, evenveel als de Duitsers. Dat Duitse belang zit nog altijd bij Daimler AG, dat het echter kwijt wil.

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud