Hoge lonen duwen Sabca naar outsourcing

Sabca maakt al van bij het begin onderdelen voor de A330 ©REUTERS

'Als de overheid niet snel iets doet aan de hoge loonkosten, knallen we binnenkort tegen een muur', aldus CEO Daniel Blondeel op de AV van Sabca. De luchtvaartconstructeur verzacht intussen zelf de pijn door steeds meer werk naar lageloonlanden te verschuiven.

De fabrieken in Haren bij Brussel en in het Limburgse Lummen draaien op volle toeren, het orderboek garandeert voor bijna drie jaar werk en het bedrijf was in 2012 en zal dit jaar winstgevend zijn. Maar als de regering niet ingrijpt en iets doet aan de hoge loonkosten, dreigen we met onze kop tegen de muur te lopen, waarschuwde Daniel Blondeel, CEO van Sabca, deze namiddag op de algemene vergadering van de ontwerper en constructeur van onderdelen voor vliegtuigen en raketten.

Blondeel staat niet alleen met zijn bezorgdheid. Vorig jaar attendeerde hij de aandeelhouders ook al op dat structureel probleem voor zijn en bij uitbreiding voor elke Belgische onderneming die leeft van de export. Intussen blijft Sabca niet bij de pakken zitten. Enkele jaren geleden nam Sabca 60 procent in het toen zo goed als failliete ASM Aero in Casablanca, de Franse groep AAA uit Tarbes bezit de rest van de aandelen. De loonkosten in Marokko zijn een fractie van die van België.

'Vandaag telt ASM een kleine 30 werknemers, tegen het einde van dit jaar zal dat oplopen tot meer dan 50 en in 2014 gaat dat verder in stijgende lijn', vertelde Raymond De Dobbeleer na afloop van de AV, met zijn anciënniteit van 21 jaar allicht de langst zittende CFO van een beursgenoteerd bedrijf in Brussel. 'Maar het moeilijk werk en alle onderzoek en ontwikkeling blijven in België, ASM maakt enkel eenvoudige onderdelen zoals stukken voor de staart van de Airbus A330', verzekert Blondeel.

Sabca doet al langer een beroep op onderaanneming bij bedrijven in Roemenië, Tunesië, India en Brazilië, maar met ASM beschikt de Belgische groep nu ook over een eigen bedrijf in een lagekostenland. Volgens De Dobbeleer maakt uitbesteed werk, inlcusief dat in Marokko, intussen al 15 procent uit van de productie, niet van de omzet. 'De aanhoudende druk op de prijzen door klanten als Airbus, verplichten ons om een alternatief voor België te zoeken', zucht Blondeel, 'we hebben geen keuze'.

Prognose

Vorig jaar steeg de geconsolideerde omzet tot 147 miljoen euro (138 in 2011), de bedrijfswinst zakte naar 9,7 miljoen (13,7), de nettowinst viel terug tot 10,9 miljoen (12,3). De nettowinst van de NV stijgt van 6,3 naar 9,9 miljoen, het dividend van 2,1 naar 3,3 miljoen of netto 1,02 euro per aandeel. Het eerste kwartaal bedroeg de omzet van NV 47,5 miljoen, die van Sabca Limburg 3,6 miljoen euro. De NV boekte 0,75 miljoen nettowinst, Sabca Limburg 0,1 miljoen. Voor heel 2013 verwacht De Dobbeleer een iets lager bedrijfsresultaat.

Sinds kort heeft het bedrijf voor het eerste een vrouw in het directiecomité, Josiane Evrard leidt het departement 'kwaliteit'. De raad van bestuur blijft een exclusief mannenbastion. Ondanks de toenemende outsourcing van werk, nam het personeelsbestand vorig jaar opnieuw de kaap van de 1.000: het steeg met 73 tot 1.037 koppen. Sabca heeft naast Haren, Lummen en Casablanca ook een vestiging in Charleroi voor militaire opdrachten; die zag haar omzet dalen. 

Het aandeel sloot vandaag 5 procent lager in Brussel op 33 euro, maar slechts iets meer dan 3 procent van het kapitaal staat op de beurs. Sinds begin dit jaar steeg het met 4,8 euro.

 

 

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud