'Innovation heeft werk voor jaren'

DEME-topman Alain Bernard (foto: WKB)

Met zijn vier indrukwekkende hefpoten en zijn krachtige kraan van 1.500 ton was de Innovation gisteren de blikvanger in Bremerhaven. Het hefvaartuig, dat eigendom is van een joint venture tussen de DEME-dochter GeoSea en de Duitse bouwgroep Hochtief, werd er gedoopt door mevrouw Geertrui Windels, de echtgenote van Europees president Herman Van Rompuy. Door de groei in de offshore windenergiesector heeft het hefvaartuig werk voor jaren.

Van onze verslaggever in Bremerhaven

De Innovation is speciaal ontworpen voor superzwaar offshore werk. In de eerste plaats om windmolenparken te helpen bouwen. Het schip kan meer funderingen voor windturbines of windturbines zelf aan boord nemen dan bestaande hefeilanden, en vaart bovendien dubbel zo snel. Op die manier kunnen offshore parken sneller en goedkoper gebouwd worden. Een tweede sector waar de Innovation van dienst kan zijn, is de olie- en gasindustrie. De meeste boorplatforms in de Noordzee dateren uit de jaren 70 en moeten dringend gerenoveerd worden. Daarvoor is een stabiel schip met grote kraancapaciteit vereist, maar ook met veel accommodatie. Op de Innovation kunnen tot 100 mensen verblijven.

GeoSea, de DEME-dochter gespecialiseerd in waterbouw, stapte in april 2011 in het Innovation-project. Beluga, de Duitse rederij voor zwaar hijstransport, was in moeilijkheden gekomen en Hochtief zocht een nieuwe partner voor het project. Het schip was toen al in aanbouw op de Crist-scheepswerf in Gdynia (Polen). Na grondige studie besloot GeoSea in te stappen in het 220 miljoen euro kostende scheepsproject. Samen vormden ze de joint venture HGO InfraSea Solutions, de eigenaar van het schip. In augustus werd de Innovation opgeleverd en onmiddellijk in dienst genomen.

De dimensies van het zware hefeiland zijn uniek. Het dek is even groot als anderhalf voetbalveld, de kraan kan 1.500 ton tillen ien een draaicirkel van 31,5 meter en met zijn 89 meter hoge poten kan het schip in waterdieptes tot 50 meter werken. De poten zijn nodig om de hijswerken in volledig stabiele omstandigheden en met grote precisie te kunnen uitvoeren.

'De ‘workability’ van de Innovation is super belangrijk', benadrukte Luc Vandenbulcke, algemeen directeur van GeoSea, op een persconferentie. ‘Eerst en vooral kan het schip werken bij golven van 5 meter. Daarmee zijn we niet langer beperkt tot het zomerseizoen om windmolenparken te plaatsen, maar kunnen we het hele jaar door werken, wat een belangrijke impact heeft op de prijs. Een tweede troef is de snelheid van het schip. Hefeilanden haalden tot dusver niet meer dan 6 knopen, dit schip vaart 12 knopen. Ook dat helpt om de installatieprijs van offshore windparken te drukken.’

De Innovation is intussen al volop aan de slag. Momenteel plaatst het schip de driepootfunderingen van het windmolenpark Global Tech I, dat zo’n 100 mijl van de Bremerhaven in de Duitse Noordzee wordt gebouwd. Elke fundering weegt 950 ton en is op het droge 60 meter hoog. Volgende zomer trekt de Innovation dan naar de Belgische kust, om er de turbines van het Northwind-park te plaatsen. ‘Die turbines zullen we afhalen bij Vestas in Esbjerg. Per reis kunnen we er tien tot twaalf meenemen. Dat betekent een grote tijdwinst’, zegt Vandenbulcke. Na de Northwind-opdracht huurt Areva de Innovation in voor diverse opdrachten. ‘Het schip heeft dus voor jaren werk’, glundert de GeoSea-topman.

De crisis ten spijt zit de Europese offshore windenergiesector in een boomperiode. In de Noordzee zijn een dertigtal parken gepland. Onder meer daarom wordt al aan een opvolger van de Innovation gedacht. ‘Het probleem met al die offshore windenergieprojecten is de aansluiting aan landzijde’, stipt DEME-topman Alain Bernard aan. De Elia’s van deze wereld moeten daar immers hoogspanningslijnen en transformatorcentra plaatsen. ‘In België zijn nog maar 3 van de 7 windturbineparken zeker dat ze kunnen aansluiten. Daarom wachten de andere af vooraleer met de bouw te beginnen.’

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud