Advertentie

Jan De Nul mag grootste haven van India uitbaggeren

Mumbai wil zijn haven uitbreiden, zodat het grotere schepen aankan. ©Bloomberg

Het Belgische baggerbedrijf Jan De Nul heeft samen met de Nederlandse collega Boskalis een contract op zak van 250 miljoen euro voor het uitdiepen van de haven van Mumbai in India.

Jan De Nul en het Nederlandse Boskalis  hebben een 50/50-contract van in totaal 250 miljoen euro getekend met de havenuitbater Jawaharlal Nehru Port Trust, voor het uitbreiden en uitdiepen van de toegang tot de haven van Mumbai in India, een kanaal van zo'n 35,5 kilometer lang. De baggerwerken beginnen over enkele weken en zullen twee jaar duren.

35,5km
Het is de bedoeling de toegang tot de haven van Mumbai, zo'n 35,5 km, te verbreden.

Alles samen moet meer dan 40 miljoen kubieke meter zand, grind en rotsen worden verwijderd. 'Dit is een aanzienlijk contract', stelt Wim Cosaert, deskmanager van het project bij Jan De Nul. 'Toch een van de grootste voor ons in de voorbije jaren.'

De Jawaharlal Nehru Port in India is de grootste containerhaven van India. De haven wil na de baggerwerken grotere schepen kunnen ontvangen, om zo andere havens in de regio, onder andere in Sri Lanka, te overtreffen.

'Het is de bedoeling zo'n 2 meter extra diepgang vrij te maken, zodat grotere containerschepen langs kunnen'
Wim Cosaert
projectmanager Jan De Nul

'Het is de bedoeling zo'n 2 meter extra diepgang vrij te maken, zodat grotere containerschepen langs kunnen', duidt Cosaert. Daardoor zouden schepen met 15 meter diepgang kunnen binnenvaren.

Jan De Nul en Boskalis waren voor dit project in concurrentie met het Belgische DEME en het Nederlandse Van Oord. De Chinezen, de grootste in dit vakdomein, deden niet mee. Cosaert: 'Gezien er veel rots is en ook omdat de moesson ons parten kan spelen, werd er eerst een kwalificatieronde gedaan. Enkel Boskalis, DEME, Van Oord en wij bleven over.' De moesson kan veel wind en regen veroorzaken, waardoor hoge golven de baggerwerken kunnen bemoeilijken.

Samenwerken

Het is niet de eerste keer dat Jan De Nul en Boskalis de handen in elkaar slaan. In grote projecten zoals deze kunnen ze aanvullend werken. Wie exact welke schepen stuurt, zal in de komende dagen worden beslist. Cosaert: 'We zitten heel binnenkort samen om de taken te verdelen. We willen zo snel mogelijk beginnen om de moesson voor te zijn.' Het moessonseizoen start in mei.

De Belgische bedrijven Jan De Nul en DEME zijn de grootste baggeraars in de wereld, net na het Chinese bedrijf CHEC. Ze overtreffen de Nederlanders Boskalis en Van Oord.

Boskalis en Van Oord pakten in februari nog uit met een gezamenlijk baggercontract voor de haven van Santos in Brazilië, de grootste haven van Zuid-Amerika. De waarde van dat contract komt op 110 miljoen euro.

Orderboek

Volgens Cosaert is ook het orderboek van Jan De Nul goed gevuld. 'We zijn overal in de wereld bezig. Er wordt nog steeds veel geïnvesteerd in de havens. In Singapore lopen nog een paar aanbestedingen, net als in de rest van Zuid-Oost Azië. Ook nog in India. Het zijn kleinere contracten, maar we doen zeker mee.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud