Jan De Nul moet flink gas terugnemen

De Vole au vent, een schip van Jan De Nul voor service aan de windmolenparken voor de Belgische kust

De Belgische baggeraar Jan De Nul deed het in 2016 minder goed dan het jaar voordien. De winst halveerde. 2015 was dan ook een boerenjaar.

De baggeraar uit Hofstade rondde vorig jaar voor het zesde jaar op rij meer dan 2 miljard euro omzet. Maar de 2,044 miljard van 2016 lag wel 9 procent onder de 2,2 miljard van 2015. Toen lag de omzet 10 procent hoger als gevolg van enkele grote projecten zoals de aanleg van het Suezkanaal in Egypte, de uitbouw van een haventerminal in Panama en grote werken in Ghana, Brisbane en Nigeria. Lees: 2015 was een uitzonderlijk jaar.

Moeilijke marktomstandigheden

Als belangrijkste oorzaken voor de mindere omzet vorig jaar verwijst Jan De Nul naar het aanhoudende moeilijke investeringsklimaat op vlak van infrastructuurwerken, en dit wereldwijd. Ook de lage olieprijzen - met lagere investeringen in die sector - en de zwakke groei van de wereldeconomie zorgen, volgens de directie, voor druk op de markten waar Jan De Nul actief is. '2016 was een overgangsjaar'.

De aanleg van de A11 tussen Brugge en Westkapelle, een van de civiele infrastructuurwerken die Jan De Nul vorig jaar opleverde. ©rv

De operationele cashflow of brutowinst (ebitda) halveerde bijna van 632 miljoen in 2015 - een record - naar 339 miljoen vorig jaar. Netto klokte de Aalsterse baggeraar af op 102 miljoen euro, ook meer dan een halvering in vergelijking met het superrecord van 265 miljoen in 2015. 

Jan De Nul haalt bijna drie vierden van zijn omzet uit bagger- en offshoreprojecten en 25 procent uit civiele bouwwerken. Milieu is goed voor 3 procent van de omzet. Financieel heeft de groep een solide basis. Het eigen vermogen bedraagt 2,7 miljard euro, de solvabiliteitsratio meer dan 60 procent, de netto cashpositie 271 miljoen euro.

Goed gevuld orderboek

Het orderboekje blijft min of meer stabiel op 2,5 miljard euro. Dat bevat volgens het bedrijf enkele uitdagende projecten. In Monaco werkt het bedrijf aan de uitbreiding van het grondgebied met 6 ha op zee. In Abu Dhabi gaat Jan De Nul 200 km kabel  installeren voor de bouw van een offshore olieplatform.

Voor het Deense Dong gaat de offshoredivisie van Jan De Nul de funderingswerken en de installatie van 32 windmolenpalen uitvoeren voor het Borkum Riffgrund 2 Windpark in het Duitse deel van de Noordzee.

Vorig jaar bestelde Jan De Nul drie grote baggerschepen - hopperzuigers die zand opzuigen en wegvoeren - met de optie op een twee meer. In Kroatie bouwt het naar eigen zeggen, de grootste zelfvarende 'cutterzuiger'- een baggerschip dat rotsen kan kapotmalen.

A11 in september opgeleverd

Jan De Nul voerde vorig jaar grote haveninfrastructuurwerken uit in Frankrijk, Congo, Ghana, Marokko, Mozambique, Panama, Rusland en Egypte. Via zijn offshoredivisie is het ook betrokken bij de bouw van offshore windmolenparken voor de Belgische kust. Het park Nobelwind werd onlangs opgeleverd. Jan De Nul zegt dat het in de toekomst voluit wil inzetten op duurzame energie.

De civiele werken concentreren zich in de Benelux met vorig jaar onder meer de bouw van RĂ©sidence Palace en de Kieldrechtsluis. Via pps (publiek-private samenwerking) is Jan De Nul ook actief in de bouw van 'de scholen van morgen' en de aanleg van de A11-autosnelweg Brugge-Westkapelle. Dat prestigieuze project wordt in september 2017 opgeleverd.

Jan De Nul telt circa 7.300 werknemers en behoort samen met het Belgische DEME en de twee Nederlandse baggeraars Boskalis en Van Oord tot de grootste baggeraars ter wereld. De grootste is het Chinese Chec.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud