Michelin haalt winstverwachting niet

Bibendum, de mascotte van Michelin, hier samen met de Franse premier Manuel Valls in China. ©AFP

Michelin, Europa's grootste bandenproducent, haalt zijn winstverwachting voor 2014 niet omdat de vraag naar banden is gedaald. De nettowinst daalde met 8,5 procent tot 1,03 miljard euro.

De Franse bandenproducent Michelin zag zijn inkomsten in het voorbije jaar afzwakken omdat de vraag naar banden is gedaald. Ook de wisselkoersen gooien roet in het eten. De omzet van de groep daalde met 3,5 procent tot 19,55 miljard euro.

Alleen de Verenigde Staten, Canada en China waren in 2014 nog groeimarkten voor Michelin. Tot voor kort waren ook Brazilië en India beloftevolle markten voor de bandenproducent, maar de groei is in die landen aan het afbrokkelen. Michelin verwacht niet dat de groei zich daar zal hernemen in 2015.

De operationele winst kwam op 2,17 miljard euro, tegenover 2,23 miljard euro het jaar voordien. Dat is onder de verwachtingen van de analisten. Netto bleef nog 1,03 miljard euro over of 8,5 procent minder.

'We zullen nu moeten focussen aan onze groeipolen', stelde Michelin-CEO Jean-Dominque Senard. 'De onderneming gaat bovendien een besparingsplan doorvoeren van 1,2 miljard euro, terwijl oorspronkelijk maar 1 miljard euro was ingepland.'

Senard laat ook doorschijnen dat hij uitkijkt naar een overname die de omzet zou opkrikken, zeker in Azië.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud