Minder winst bij DEME in eerste halfjaar

De sleephopperzuiger Pearl River in actie (Foto DEME) ©Foto DEME

Het bagger- en milieuconcern DEME heeft in de eerste zes maanden van 2012 minder winst geboekt dan vorig jaar ondanks een hogere omzet. Als aanloop naar enkele grote werven werden onderhoudsbeurten van schepen vervroegd. De groei van het bedrijf leidde ook tot hogere personeelskosten en de vlootuitbreiding tot hogere afschrijvingen. Het orderboek dikte intussen aan tot een record.

DEME is, telkens voor 50 procent, in handen van de Antwerpse investeringsmaatschappij Ackermans & van Haaren (AvH) en de bouwgroep CFE. De in Zwijndrecht gevestigde groep publiceert zelf geen resultaten, maar laat dat over aan zijn aandeelhouders. AvH maakte vrijdagmorgen als eerste de halfjaarresultaten bekend en daarin stonden ook de cijfers van DEME vermeld. Nabeurs is CFE nog aan de beurt.

Omzetmatig kende DEME een goed eerste halfjaar. De omzet groeide van 825,5 tot 904,1 miljoen euro. Volgens AvH is dat te danken aan de 'sterke internationale aanwezigheid' en de 'gediversifieerde orderportefeuille'. Ook de bedrijfskasstroom (ebtida) kende een gunstige evolutie, van 138,2 tot 144,6 miljoen euro.

Onderaan de tabel wacht echter een ontgoocheling: de nettowinst daalt van 41 tot 27,7 miljoen euro. Daarvoor zijn er diverse oorzaken. Om te beginnen kampt DEME, dat eind juni meer dan 4.000 mensen in dienst had, met hogere personeelskosten. De groep heeft grote projecten voor de boeg en moet daarvoor extra mensen aanwerven. De investeringen in nieuwe schepen hebben ook hogere afschrijvingen tot gevolg. DEME vervroegde voorts onderhoudsbeurten van sommige schepen en moest aan andere schepen herstellingswerken laten uitvoeren. Doordat die schepen niet konden gebruikt worden, daalde de bezettingsgraad van de vloot en dus de productiviteit. In zijn persbericht verwijst AvH ook naar 'enkele moeilijke kleine werven' die op de winst wogen en naar het feit dat verschillende werven nog in een opstartfase verkeerden. Door dit alles viel vooral het eerste kwartaal zwak uit; het tweede kwartaal was merkelijk beter, maar onvoldoende om de achterstand goed te maken.

De iets zwakkere winst lijkt echter een tijdelijk fenomeen, want het orderboek is tot een recordhoogte gestegen. In het eerste halfjaar haalde DEME verschillende belangrijke opdrachten binnen, onder meer voor de nieuwe haven van Doha in Qatar, het Wheatstone LNG-project in Australiƫ en het offshore windmolenproject Northwind voor de Belgische kust. Eind juni was de orderportefeuille 3.446 miljoen euro zwaar. Dat is ruim een miljard meer dan eind december en een record.

DEME blijft ook investeren in vernieuwing en uitbreiding van de vloot. In het eerste halfjaar werden het hefvaartuig Neptune en de zelfvarende rotssnijkopzuiger Ambiorix in de vaart gebracht. De backhoe dredger Peter the Great is met proefvaarten bezig en in september wordt het 'special purpose jack-up'-schip Innovation, vooral bestemd om windmolenparken in zee te helpen oprichten, gedoopt. Al deze investeringen hebben de netto financiƫle schuld van de groep doen oplopen tot 740,7 miljoen euro per 30 juni.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud