'Schip met poten' Jan De Nul even hoog als Eiffeltoren

De Belgische baggeraar laat in China een reusachtig schip bouwen voor de installatie van offshorewindparken. Daarmee zal hij de grootste windturbines ter wereld kunnen installeren.

De offshoresector investeert almaar meer in de ontwikkeling van grotere windmolens op zee. De recentste turbines zijn meer dan 270 m hoog, hebben wieken van 120 m lang en hebben almaar grotere funderingen. De huidige installatieschepen - zowel DEME als Jan De Nul is actief in die sector - ondervinden steeds meer moeilijkheden om de nieuwe turbines te installeren.

Jan De Nul speelt in op de 'windmolentrend' en heeft bij het Chinese Cosco Shipping Heavy Industry een gigantisch schip besteld om de grootste turbines en turbineonderdelen te kunnen hijsen, vervoeren en installeren maar ook om de funderingen te bouwen.

De Voltaire | Het nieuwe gigantisch 'windmolenschip' van Jan De Nul

De Voltaire, zo zal het schip heten, beschikt over een hoofdkraan met een hefvermogen van meer dan 3.000 ton en kan tot 80 m diep windturbines installeren. Om stabiel te kunnen werken kan het schip zich boven het zeeoppervlak heffen via vier gigantische 'palen'. Met uitgestrekte hoofdkraan en de palen op maximale waterdiepte is het gevaarte, dat in 2022 op de markt komt, even hoog als de Eiffeltoren.

Op het dek is plaats voor 14.000 ton materiaal en er is ook accommodatie voor 100 personen. Het schip wordt 169 m lang en 60 m breed en heeft bijna 100 procent meer dekruimte dan de twee andere jack-upschepen met poten van Jan De Nul. De Voltaire is daarmee het grootste jack-upschip voor installatiewerken in de offshore windsector.

'Het schip zal niet enkel in staat zijn de toekomstige generatie windturbines en funderingen te vervoeren, het zal door zijn grootte ook de installatiewerken op zee kunnen optimaliseren', zegt offshoredirecteur Philippe Hutse. Volgens hem worden de offshorewindturbines in de toekomst 'twee keer groter dan de huidige turbines op zee'. Hutse baseert zich daarvoor, zo zegt hij, op gesprekken met de grootste leveranciers van windturbines.

De Voltaire heeft ook een primeur in petto: het is uitgerust met een filtertechniek voor uitlaatgassen die voldoet aan de strenge Euro Stage V-richtlijnen en wordt het eerste installatieschip ter wereld met een extreem lage emissie.

Over de prijs geeft het bedrijf geen informatie prijs. 'Maar het is onze duurste investering tot op heden'.

Inhaalbeweging

De baggeraar uit Aalst heeft in tegenstelling tot zijn grote Belgische concurrent DEME jaren gewacht om fors te investeren in installatieschepen voor windmolenparken. Sinds kort is het bedrijf aan een forse inhaalbeweging bezig. Eind 2015 kocht het zijn eerste offshoreschip - via een omweg - van DEME dat na het uitkopen van het Duitse Hochtief in een gezamenlijke joint-venture een schip 'op overschot' had. De Vole au Vent is een van de grootste in zijn sector.

Vorig jaar betaalde Jan De Nul een slordige 150 miljoen euro voor een iets kleiner offshoreschip, de Taillevent, van de Nederlandse rederij Vroon. Dat heeft een hefcapaciteit van 1.000 ton. 

'De offshore turbines zullen in de toekomst twee keer groter worden dan de huidige turbines op zee'
PHilippe Hutse
Offshore directeur Jan De Nul

De afgelopen jaren bouwde Jan De Nul mee aan offshorewindparken in Belgi├ź, het VK, Zweden, Denemarken, Finland en Duitsland. In ons land bouwt het 23 windturbines voor het Belgische offshoreproject Northwester 2. Daar worden de grootste turbines ter wereld ge├»nstalleerd met een vermogen van 9,5 MW per stuk en een wiekdiameter van 164 meter.

Jan De Nul boekte vorig jaar een omzet van 2 miljard euro en een brutobedrijfswinst van 340 miljoen euro. Circa 20 procent van de omzet is afkomstig uit offshore maar volgens Hutse zal dat in de toekomst stijgen. De marges in de sector van de hernieuwbare energie liggen lager dan die in de traditionele baggerwerken.

Het orderboekje van Jan De Nul bedraagt momenteel 3,4 miljard euro. De groep telt 7.300 werknemers.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect