Van Hool onder druk in Brussels megaorder

De MIVB test momenteel een elektrische bus. De komende bestelling deze zomer wordt het laatste grote dieselorder - foto: Olivier Vin ©BELGA

De Brusselse vervoersmaatschappij wil nog voor de zomer circa 175 dieselbussen bestellen. Voor de Vlaamse constructeur Van Hool staat er veel op het spel na het missen van een grote bestelling bij De Lijn. De MIVB moet zijn aanbod de komende jaren fors uitbreiden omdat het tegen 2025 ruim de helft meer reizigers verwacht.

Vorig jaar steeg het aantal reizigers bij de MIVB opnieuw met 5,8 procent tot bijna 349 miljoen. Sinds 2000 krijgt de vervoersmaatschappij er elk jaar meer klanten bij. In 2016 denkt minister van Vervoer Brigitte Grouwels de kaap van de 400 miljoen te nemen. ‘Want de bevolking en de tewerkstelling in Brussel blijven toenemen’, zo zei ze op een persconferentie. ‘De MIVB botst dus steeds meer tegen de limieten van zijn capaciteit’.

Daarom wordt de komende jaren stevig geïnvesteerd in rollend materieel en in spoorinfrastructuur. Voor dit jaar werd de investeringsdotatie van het gewest verhoogd met 17 miljoen tot 216 miljoen. Het meest vergevorderde dossier is dat van de aanbesteding van een lot van circa 175 dieselbussen, deel van een globaal pakket van 355 voertuigen. ‘Dat eerste lot willen we nog voor de zomer bestellen’, zei adjunct-directeur-generaal Kris Lauwers achteraf.

Vrijwel alle grote constructeurs hebben een offerte ingediend. Volgens indiscreties binnen de MIVB zou een andere busbouwer dan Van Hool in pole position liggen, maar dat werd tegengesproken door de MIVB-leiding. ‘Alle dossiers worden nu onderzocht, iedereen raakte door de prekwalificatie’, klinkt het. Na het missen van een order van 237 bussen bij De Lijn in oktober, kan de groep uit Lier zich geen tweede nederlaag op zijn thuismarkt permitteren.

De vervolgbestelling die de MIVB plant - en die ongeveer even groot zal zijn – zal bestaan uit bussen met een alternatieve technologie. ‘Het Brussels gewest verbiedt om na 1 januari 2015 nog bussen in dienst te nemen met een dieselmotor’, zegt Lauwers. Maar het blijft niet bij bussen, mogelijk nog dit jaar volgt de aanbesteding van een 40-tal automatische metrostellen, ‘daarvoor werd op de begroting van dit jaar al 365 miljoen vastgelegd’, aldus Grouwels.

De eigen inkomsten van de MIVB stegen vorig jaar met 6,17 procent, meer dus dan groei van het aantal ritten. Maar na inflatie, betekent dit dat een rit op het Brussels openbaar vervoer goedkoper werd, aldus CEO Brieuc de Meeus. In de marge van de conferentie vernam de redactie dat de MIVB zijn begrotingsverplichting gehaald heeft. Het gewest legde de maatschappij op om een overschot van 58,2 miljoen te boeken en dat is dus gelukt.

Vorig jaar kreeg de MIVB 541 miljoen dotaties van het gewest, waarvan 199 miljoen voor investeringen; dit jaar stijgen die tot 566 miljoen, waarvan 216 miljoen voor investeringen. Daar kwamen vorig jaar nog eens 51 miljoen federale middelen bij, vooral van Beliris. Dit jaar komt daar nog eens ongeveer 2,5 miljoen euro bij. Dat wil dus zeggen dat de overheden vorig jaar per rit of reiziger 1,41 euro moesten bijpassen.

CEO Brieuc De Meeus zei desgevraagd nog dat de dekkingsgraad van de MIVB vorig jaar steeg met 0,34 procentpunten tot 55,60 procent. De dekkingsgraad geeft de verhouding weer tussen de eigen inkomsten en de globale kosten.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud