interview

VPK bouwt fabriek in België

Pierre Macharis, CEO van VPK Packaging, bij het kunstwerk dat in de inkomhal van het nieuwe hoofdkwartier staat. Een kunstwerk van de studenten van de lokale kunstacedemie. Vervaardigd uit een paar duizend golfkartonplaten van VPK. ©Thomas De Boever

Het familiale kartonbedrijf VPK Packaging heeft een recordjaar achter de rug. CEO Pierre Macharis, die onder andere Amazon als klant kon strikken, investeert dit jaar nog eens 60 miljoen euro. Ook overnames staan op zijn menu.

Sinds VPK Packaging in 2012 afscheid nam van de Brusselse beurs, heeft het familiale papier- en kartonbedrijf een opmerkelijk groei neergezet. Het investeerde -samen met een Duitse partner - meer dan 100 miljoen euro in een nieuwe papierfabriek in Straatsburg. ‘We hebben enkele maanden opstartperikelen gekend, maar nu draait de fabriek zoals het moet.‘ En intussen heeft VPK er ook in Polen twee nieuwe productiesites bij.

Met fabrieken in twaalf landen is VPK een van de grotere Belgische bedrijven. Vorig jaar steeg de omzet tot 800 miljoen euro. De bedrijfskasstroom steeg voor het eerst in de 80-jarige geschiedenis boven 100 miljoen euro. ‘Dankzij de extra productie en de verbetering van de Europese economie. De consumptie stijgt en daar profiteren wij van.’ VPK produceert op basis van oud papier kartonverpakkingen waarin klanten bijvoorbeeld hun melkbrikken en cosmeticapotjes stoppen voor ze de vrachtwagen opgaan richting supermarkt.

De ebitda steeg vorig jaar voor het eerst in de geschiedenis van VPK boven 100 miljoen euro. Te danken aan de nieuwe fabrieken in Straatsburg en Polen.
Pierre Macharis
CEO VPK Packaging

Voor CEO Pierre Macharis is de 100 miljoen euro bedrijfswinst geen eindpunt. ‘We blijven dit jaar investeren. 60 miljoen euro, net als de twee voorbije jaren. En we hebben daar de middelen voor.’ Macharis poseert bij een kunstwerk, vervaardigd uit een paar duizend golfkartonplaten die bij VPK zelf van de band rolden. Ontworpen door studenten van de kunstacademie van Aalst. Het werk overheerst de inkomhal van het gloednieuwe hoofdkantoor van VPK in Aalst. Voortaan zal Macharis van hieruit de expansie van zijn bedrijf uitstippelen.

Te beginnen met expansie in België?
Pierre Macharis: ‘We hebben al twee fabrieken in Vlaanderen. Die draaien bijna op volle capaciteit. Nu investeren we 6,5 miljoen euro in Courcelles, vlakbij Charleroi. We hebben er een site van meer dan 10.000 vierkante meter gekocht. We gaan er onder meer archiefdozen maken. En golfkartonverpakkingen op maat van de klant, voor L’Oréal, voor e-commerce en voor farmabedrijven zoals GSK. Op termijn zullen er 30 mensen werken. De locatie is perfect. Vlakbij de autosnelweg, en er is minder verkeer dan in Vlaanderen.’

6,5 miljoen
VPK investeert 6,5 miljoen euro in de site bij Courcelles, vlakbij Charleroi voor de productie van archiefdozen en verpakkingen op maat.

Een teken van vertrouwen in België als industrieland?
Macharis: ‘We zijn altijd blijven investeren in België. In de modernisering van onze fabrieken. En in 2013 nog in een gasturbine om zelf stroom en warmte op te wekken. België is een fantastisch land qua infrastructuur en ligging. En als ik de doelstellingen van de regering goed begrijp, wil die de concurrentiehandicap tegenover de buurlanden wegwerken. Er zijn hier opportuniteiten.’

VPK legt zich zo goed als volledig toe op Europa. Wordt het geen tijd om een stap verder te zetten?
Macharis: ‘Drie jaar geleden zijn we in Turkije begonnen met de productie van kartonhulzen om plastic folies en textielgaren op te wikkelen. Dat is ons avontuur buiten Europa. Nu beginnen we met een gelijkaardige fabriek in de VS. Het is een ideale manier om de business in een nieuw land te leren kennen. We spreken over een investering van enkele miljoenen. Een goedkoop toegangsticket, in vergelijking met een golfkartonfabriek die al snel tientallen miljoenen vergt. Alles op zijn tijd. Maar vergis u niet. Ook in Europa is er nog genoeg ruimte om te groeien. In Oost-Europa. En in West-Europa.’

We hebben onlangs een Ierse sectorgenoot overgenomen. In West-Europa zijn er veel kleinere bedrijven die met problemen worstelen. Bedrijven die potentieel interessant zijn voor ons.
Pierre Macharis
CEO VPK Packaging

De Europese markt groeit amper 1 à 2 procent per jaar. Hoe denkt VPK beter te doen?
Macharis: ‘We hebben onlangs een Ierse sectorgenoot overgenomen, met 14 miljoen euro omzet. Die had het steeds moeilijker om grote klanten aan zich te binden. Die wilden dat ze niet enkel in Ierland maar ook daarbuiten konden leveren. Er zijn veel bedrijven die met die problematiek worstelen en die voor ons interessant kunnen zijn. Vijftien jaar geleden zijn we zo via een overname in het VK actief geworden. Dat bedrijf verdrievoudigde zijn omzet in die tijd. Buy and Build, heet dat.’

Dreigt ook VPK op termijn geen maatje te klein te zijn in een sector met miljardenbedrijven als Stora Enso en Sappi?
Macharis: ‘Ik ben overtuigd dat er voor ons een plaats is in de markt. Dat bewijzen de cijfers toch? We staan sterk in een groot deel van Europa. En we hebben met een Duits, Spaans en Italiaans familiebedrijf een partnerschap opgericht (Blue Box Partners) waardoor we multinationals in heel Europa kunnen bedienen. Daardoor hebben we klanten als Amazon kunnen binnenhalen.’

De vraag naar verpakkingen voor e-commercebedrijven als Amazon en Zalando is enorm aan het groeien.

Met een klant als Amazon zit u toch gebeiteld voor de toekomst?
Macharis: ‘De markt voor e-commerceverpakkingen is inderdaad enorm aan het groeien. Ongeveer 5 procent van onze kartonproductie is daarvoor bestemd. Maar het is niet eenvoudig. Vandaag ben je binnen bij Amazon of Zalando, maar morgen lig je misschien weer buiten. Een scherpe prijs en een Olympisch minimum aan dienstverlening is cruciaal.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud