Staal van de toekomst komt uit Luik

Koning Filip (midden) nam vrijdag de nieuwe productielijn van ArceloMittal in Luik in gebruik. ©BELGA

Staalproducent ArcelorMittal neemt in Luik een nieuwe productielijn in gebruik voor 'het staal van de toekomst'. Een wereldprimeur in Luik , na jaren van hard saneren.

Om staal voor auto's roestvast te maken wordt zink gebruikt. In de ArcelorMittal-fabrieken in Gent en Luik gebeurt dat momenteel door het staal onder te dompelen in een verzinkbad of via elektrolyse, toevoeging van elektriciteit.

De Luxemburgse staalgroep heeft nu samen met het onderzoekscentrum CRM een nieuwe procédé ontwikkeld waarbij het zink in stoomvorm op de staalplaat wordt aangebracht of 'gespoten'.

Het voordeel van deze technologie is dat de zinklaag homogener op de staalplaat komt, wat het lassen voor de klant - de autoproducenten en de industrie - eenvoudiger maakt.  Het risico op corrosie van het staal of het zink is nihil omdat alles gebeurt in een vacuümruimte.

Het procédé is volgens ArcelorMittal ook milieuvriendelijker en uitermate flexibel omdat het verschillende diktes van bekleding op het staal mogelijk maakt.. 

Met de nieuwe productielijn, die vrijdag werd ingehuldigd door koning Filip, is een investering gemoeid van 63 miljoen euro.

Uniek in de wereld

'De nieuwe Luikse produktielijn om staal te verzinken is een wereldprimeur'
Jan Cornelis
Woordvoerder ArcelorMittal Gent-Liège

'De Jet Vapor Deposition-technologie (JVD) is uniek in de wereld', zegt ArcelorMittal-woordvoerder Jan Cornelis. 'Een wereldprimeur waar jaren onderzoek aan vooraf ging'.

Behalve de nieuwe verzinkingslijn investeert ArcelorMittal in Luik ook in de modernisering van de continugloeierij en de koudwalserij. Het totale investeringsplaatje bedraagt daarmee 138 miljoen euro.

Lichter autostaal

Luik vormt sinds vorig jaar met de fabriek in Gent de cluster ArcelorMittal Gent-Liège, een totaal verticaal geïntegreerde staalcombinatie waar zowel productie, research als distributie plaatsvinden.

De nieuwe productielijn in Luik zal dan ook een belangrijke schakel vormen in de productie van wat de Luxemburgse groep het 'autostaal van de toekomst' noemt.

ArcelorMittal ontwikkelde in zijn fabriek in Gent een nieuw soort staal dat ultrasterk is en makkelijk vervormbaar. Auto-onderdelen de met het zogenaamde Fortiform-sterktestaal worden gemaakt zullen 10 procent lichter zijn. Belangrijk als je weet dat een auto nog altijd uit 800 kg staal is gemaakt. Hoe lichter de auto, hoe milieuvriendelijker.

Nieuwe start voor Waalse staal

Luik krijgt met de nieuwe productielijn die zink 'vaporiseert' op staalplaten, een deel van zijn 'stalen glans' terug die het de laatste jaren compleet had verloren. Eind 2011 sloot Luik zijn twee hoogovens en in 2013 volgde een tweede herstructurering waarbij een zestal koudwalserijen werden opgedoekt. Daarbij verdwenen in totaal circa 2.000 jobs.

Met de nieuwe lijn start voor het Waalse staal een nieuw hoofdstuk. Wallonië speelde lang een voortrekkersrol in de staalsector. In 1881werd in Flémalle de eerste 'dompelverzinkingslijn' gebouwd. In 1954 rolde in Marchin het eerste elektrolytisch verzinkte staal van de lijn.

De eerste lichtere staalplaten gingen eind vorig jaar de deur uit. ArcelorMittal Gent werkt nu aan een even sterke staalvariant die 20 procent lichter is.

Voor dat 'staal van de toekomst' wordt in Gent de volgende jaren 140 miljoen euro geïnvesteerd. Dank zij de nieuwe productielijn zal Luik nu ook een groter deel van de verzinking van het Fortiform-staal naar zich toe kunnen trekken. 

Luik blijft gespecialiseerd in 'bekledingslijnen' waar de staalplaten worden geverfd. Meer dan de helft van het staal dat in de twee fabrieken buiten komt is 'bekleed': of met zink, of met verf. 

Groot marktaandeel

De cluster Gent-Luik leverde vorig jaar 6,6 miljoen ton staal af: Luik 1,8 en Gent 4,8 miljoen. Dat staal is bestemd voor de autosector, de bouw, de witgoedsector en de verpakkingsindustrie. 15 % van alle autostaal in Europa komt van ArcelorMittal.

In Luik werken nu een 1.100 werknemers. Gent is een van de meest performante fabrieken binnen de ArcelorMittal-groep en telt er 4.700.

Gent produceert 800 tot 900 ton staal per uur, of 16.000 ton per dag, zeven op zeven.  Gent is ook een innovatiecentrum. 60 procent van de staalproducten die in Gent worden geproduceerd, bestond zeven jaar geleden niet.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect