ABX Logistics Worldwide op overnamepad na 3 jaar saneren
-- (tijd) - ABX Logistics Worldwide heeft vorig jaar voor het eerst in zijn bestaan een positief brutoresultaat geboekt. De verkoop van de niet-strategische en vaak verlieslatende activiteiten is afgerond, het internationaal wegtransport groeide sneller dan bij de concurrentie en de groep is gestart met de eerste acquisities in zijn kernactiviteiten.
Tot vorig jaar was ABX Logistics vooral bekend als het bedrijf dat de NMBS-groep, en dus de belastingbetaler, bijna 1,5 miljard euro heeft gekost. In augustus vorig jaar namen de Britse durfkapitalist 3i en het management alle activiteiten van ABX Logitics over, behalve de Belgische nationale distributie. Na drie jaar zwaar herstructureren, reorganiseren en desinvesteren, zit de Belgische groep onder leiding van gedelegeerd bestuurder Laurent Levaux eindelijk op het goede spoor. Een combinatie van groei in de sleutelactiviteiten lucht- en zeevrachtexpeditie, internationaal wegtransport en contractlogistiek en het wegsnijden van niet-kernactiviteiten als nationale distributie. In 2006 boekte ABX Logitics een positief brutoresultaat, de eerste keer sinds 1997 toen voormalig spoorbaas Etienne Schouppe zijn ongebreidelde acquisitiepolitiek startte. Een precies winstcijfer wil Levaux niet geven.
De interne groei van de hele groep bedroeg vorig jaar meer dan 10 procent tot een omzet van 2,3 miljard euro. 'Onze activiteit internationaal wegvervoer steeg in 2006 met 12 procent binnen dezelfde perimeter', zegt Levaux. 'Dat is meer dan een sterke concurrent als DSV/Frans Maas. Wij zijn, naast DSV en Schenker, de drie grote groepen die sterk willen groeien in dit segment. In de luchtvrachtexpeditie gingen we met 15 procent vooruit, vooral dankzij China. Al moet ik toegeven dat onze concurrenten Kuehne & Nagel en DHL/Exel nog meer progressie boekten. Bij zeevracht- expeditie was er een groei met meer dan 5 procent en een gemengd beeld: sommige landen deden het veel beter dan andere: in deze divisie moesten we de kwaliteit van management nog verbeteren. Dat is intussen gebeurd.'
Overnames
Na twee jaar van desinvesteringen, trekt ABX op het overnamepad. 'We mikken op middelgrote spelers die ofwel een geografische lacune in ons netwerk opvullen ofwel het volume op bepaalde lijnen kunnen verhogen', zegt Levaux. Zo onderhandelt ABX over de overname van een Portugees bedrijf met 20 miljoen omzet, actief in internationaal wegtransport. 'In die markt zijn we nog niet rendabel', vertelt Levaux. Elders in Europa richtte ABX eigen vestigingen op ter vervanging van de agentschappen waarmee het tot nog toe werkte: Polen, Turkije, Wit-Rusland en Oekraïne. In Brazilië start ABX Logistics een joint venture met Penske Logistics, een van de grootse Amerikaanse logistieke groepen. 'We voegen daar onze expertise inzake expeditie samen met hun logistieke activiteiten, legt Levaux uit. Penske en ABX zijn al partners op de Noord-Amerikaanse markt.
'We krijgen veel steun van onze aandeelhouder 3i: zolang een overnamedoelwit maar rendabel is en voor groei zorgt. Onze identiteit van Belgische onderneming helpt ons daarbij: Belgen worden in het buitenland niet als dominant ervaren', zegt Levaux.
Nationale distributie
ABX Logistics heeft vorige week zijn laatste desinvestering in binnenlandse distributie (messagerie) afgerond. De activiteiten in Italië, goed voor een omzet van 100 miljoen euro, werden verkocht aan LogService, een eveneens Italiaanse groep. 'Deze transactie past in onze politiek om zelf niet meer te investeren in nationale distributie, maar wel akkoorden te sluiten met lokale ondernemingen die sterk staan in die branche en die geen deel uitmaken van een grote groep. Onafhankelijke spelers dus. Ons netwerk van internationaal wegvervoer kan dan gebruikmaken van hun plaatselijke distributie en omgekeerd', zegt Laurent Levaux.
Vorig jaar realiseerde ABX Logistics een gelijkaardige operatie in Duitsland. Daar werden 20 van de 30 eigen vestigingen, actief in binnenlandse distributie verkocht. Vijf werden ondergebracht in een joint venture. Vijf vestigingen werden behouden omdat ze ook deel uitmaken van Eurocargo, het ABX-netwerk van internationaal wegvervoer. Tegelijkertijd sloot ABX een alliantie met Cargoline. Messagerie leverde ABX in Duitsland een omzet van 250 miljoen euro op, maar tot vorig jaar leidde binnenlands transport bij onze oosterburen tot gigantische verliezen. Ook in Nederland en Frankrijk kleurde nationale distributie dieprood.
Sanering
In 2004 voerde ABX een zware sanering door in zijn Franse operaties. Bij onze zuiderburen betekende messagerie een omzet van 250 miljoen. Ook de binnenlandse distributie in Nederland (20 miljoen) werd geherstructureerd en van de hand gedaan. Eind vorig jaar gingen de vroegere pakjesactiviteiten van de NMBS, ABX Belgium Distribution, naar het Britse GLS. De Belgische messagerie is goed voor 70 miljoen omzet. 'Dat betekent dat de groep ABX Logistics in twee jaar tijd een afslankingsoperatie van 5.500 werknemers uitvoerde en 670 miljoen euro omzet afstootte'. Maar ABX Logistics is daardoor ook zware verliesposten kwijt.
ABX Logistics telt wereldwijd bijna 10.000 werknemers, waarvan 8.000 in Europa en 1.000 in Azië. De groep is actief in een 100-tal landen. In Europa behoort hij tot de top vijf in internationaal wegvervoer, wereldwijd zit ABX bij de top twaalf inzake lucht- en zeevrachtexpeditie.
Guido MEEUSSEN
--
--
--i www.abxlogistics.com
Meest gelezen
- 1 Federale onderhandelingen: de landing is nog niet in zicht
- 2 Staakt-het-vuren tussen Israël en Hamas start met uren vertraging
- 3 Trump wil TikTok terug online zetten in de VS mits Amerikaans belang van 50 procent
- 4 Aan verlaagde registratierechten van 2 procent hangen strikte voorwaarden
- 5 Houdt Amerika's beursmirakel stand onder Trump?