Belgische automarkt presteerde nooit zo sterk

(tijd) - De Belgen schreven in de eerste negen maanden van 2006 samen 428.977 nieuwe auto's in. Dat is 10,8 procent meer dan in dezelfde periode een jaar eerder.

In de voorbije maand september werden voor het eerst jaar op jaar minder auto's ingeschreven dan in dezelfde maand van 2005. Maar die daling met 1,1 procent (tot 34.989 inschrijvingen) kan de forse groei uit de voorgaande maanden amper aantasten.

De autosectorfederatie Febiac is ervan overtuigd dat de inschrijvingen van nieuwe personenwagens in heel 2006 het record van 515.204 uit het jaar 2000 zullen overtreffen.

Volgens Febiac zijn de sterke cijfers onder meer het gevolg van het tweejaarlijkse autosalon, dat in januari plaatsvond en traditioneel veel koopjesjagers over de streep trekt. Febiac zegt in een persbericht dat ook de 'natuurlijke groei en vernieuwing van het wagenpark' een rol speelden bij de sterke cijfers.

Dat de piek van het jaar 2000 zes jaar later weer in de buurt komt, betekent dat veel klanten die toen een auto kochten, die nu vervangen door een nieuwe.

Contrast

De sterke cijfers van de Belgische automarkt staan in schril contrast met de situatie in de auto-industrie. Die kampt wereldwijd met overcapaciteit en moet duizenden banen schrappen. De sterkste saneringen gebeuren bij de Amerikaanse groepen Ford en General Motors. Maar ook het Duitse Volkswagen zit in een forse sanering.

Zowel Ford, GM als VW heeft Belgische fabrieken.

JLi

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud