Containerrederijen optimistisch over 2007

(bloomberg/reuters) - Elf grote containerrederijen die actief zijn tussen Azië en de VS, verwachten dat de marktomstandigheden dit jaar beter zullen zijn dan vorig jaar. Ze gaan ervan uit dat de wereldhandel met meer dan 10 procent stijgt. Dat zal leiden tot meer containervervoer en hogere tarieven. Grote rederijen zoals AP Möller-Maersk, de grootste containerrederij ter wereld, en Hapag-Lloyd, boekten vorig jaar minder winst als gevolg van lagere vrachttarieven, hoge brandstofkosten en het hoge aantal nieuwe schepen dat werd opgeleverd. Maar volgens de elf die gisteren de zogenaamde Transpacific Stabilization Agreement ondertekenden (APL, Cosco, Evergreen, Hanjin, Hapag Lloyd, Hyundai, KKK, Mitsui, NYK, Orient Overseas en Yangming) zal de export vanuit Azië de economie dit jaar fors aanzwengelen. Aangezien het grootste deel van die handel over zee verloopt, verwachten ze dat de vraag naar containerslots met dubbele cijfers zal groeien. Volgens scheepsconsultant Drewry zal het verschil tussen de vraag en het aanbod van nieuwe schepen dit jaar minder dan 2 procent bedragen.