opinie

2017 wordt het jaar van de elektrische wagen

Pierre Pignolet

Investeringen, nieuwe technologie en een breed maatschappelijk draagvlak maken dat dit het moment is om over te schakelen op een elektrische wagen.

Door Pierre Pignolet, managing director van essent.be

De Belgische materiaaltechnologiegroep Umicore investeert 300 miljoen euro in batterijmaterialen voor elektrische voertuigen (De Tijd, 9 mei). De ontwikkeling en de intrede van elektrische voertuigen wordt steeds concreter. De verkoop en het bezit nemen toe: wereldwijd rijden al 2.000.000 elektrische voertuigen rond. Vorig jaar werden er 700.000 verkocht, bijna de helft meer dan in 2015.

De klimaatdoelstellingen kunnen niet gehaald worden zonder elektrische voertuigen en dat hebben de auto- constructeurs begrepen.

Bloomberg verwacht dat dit jaar 1.000.000 exemplaren worden verkocht. In België zijn intussen meer dan 4.000 elektrische personenwagens ingeschreven, waarvan 1.500 in Vlaanderen in 2016. Nederland doet het met een wagenpark van 100.000 elektrische auto’s fors beter.

Volgens mij wordt 2017 het jaar van de elektrische wagen. Er zijn minstens vijf goede redenen waarom dit het moment is voor een overschakeling.

1. Ons energienet is er klaar voor

Lange tijd werd gevreesd dat het gebruik van elektrische voertuigen ons elektriciteitsnet zou overbelasten. Dat is verleden tijd. Volgens het Europese Milieuagentschap heeft een wagenpark dat voor 80 procent elektrisch is slechts 13 procent meer stroom nodig dan vandaag.

Daarnaast laden de meeste wagens vooral ’s avonds en ’s nachts op, als de auto niet gebruikt wordt. Door ‘slim’ te laden blijft de impact beperkt en is er geen risico op piekbelasting. Bovendien maakt de opmars van zonne-energie en batterijtechnologie van mensen thuis elektriciteitsproducenten.

2. Elektrische wagens kosten minder in verbruik

Een elektrische auto kost de consument per kilometer minder dan een benzine- of dieselwagen. Dat komt omdat het onderhoud bijna nihil is, de belasting op inverkeerstelling (BIV) lager ligt en de tankkosten (voor een hybride wagen) lager zijn. Bloomberg verwacht dat de aankoopprijs van een elektrisch voertuig in 2022 hetzelfde zal zijn als die van een conventionele wagen.

Ook het opwekken van groene elektriciteit wordt steeds goedkoper dankzij nieuwe technologieën. Wie toch geen eigen elektriciteit produceert, maar eigenaar van een parkeerplaats is, laadt zijn auto op tegen het nachttarief.

3. De actieradius is geen probleem meer

Het bereik van elektrische voertuigen, steevast hun achilleshiel, is erop vooruitgegaan. Dankzij evoluties in batterijtechnologie rij je met de meeste voertuigen gemakkelijk 200 kilometer aan een stuk. De meeste mensen rijden minder dan 100 kilometer per dag.

Bovendien kunnen laadpalen het bereik gevoelig verlengen. België telt meer dan 1.000 publiek toegankelijke laadpalen. Aan een snellaadpunt wordt je auto in een half uur opgeladen tot 80 procent van de batterijcapaciteit.

4. Er is een politiek draagvlak

Mobiliteit heeft een grote impact op de gezondheid van de bevolking. Zeker in onze steden is de luchtkwaliteit laag. De opkomst van lage-emissiezones en mobiliteitsplannen toont aan dat de politiek dat heeft begrepen. Tegen 2020 wil de Vlaamse regering 60.000 elektrische voertuigen op de weg en het Vlaams Parlement wil werk maken van de uitdoving van de verkoop van nieuwe voertuigen met fossiele brandstoffen tegen 2050. CD&V en Groen zijn nog ambitieuzer en willen die doelstelling al in 2030 bereiken.

Zeker in onze steden is de luchtkwaliteit laag. De opkomst van lage-emissiezones en mobiliteitsplannen toont aan dat de politiek dat heeft begrepen

Daarnaast zijn er nog Europese richtlijnen. Tegen 2020 moeten er in België 21.000 laadpunten zijn, waardoor het rijcomfort gevoelig toeneemt. Tegen 2021 mogen auto’s maximaal gemiddeld 95 gram CO2 per kilometer uitstoten. Die doelstelling kan niet worden gehaald zonder elektrische voertuigen en dat hebben de autoconstructeurs begrepen.

5. De elektriciteit kan ook in het huishouden gebruikt worden

De energie van de batterij die in je auto zit, kan je binnenkort ook gewoon vrij gebruiken. Investeren in een elektrische wagen levert dus meer op dan enkel kilometers. Bovendien kan de batterij dienen als thuisbatterij. Die kan helpen de overschotten van groene energie op te vangen op bepaalde momenten op de dag.

Beleidsmakers kunnen de vergroening van het wagenpark stimuleren met leasingwagens, ze kunnen rekening houden met elektrische voertuigen bij de kilometerheffing en ze kunnen bedrijven met mobiliteitsplannen ondersteunen.

In het mobiliteitsdebat worden elektrische voertuigen al jaren als het vervoermiddel van de toekomst beschouwd, maar een doorbraak blijft uit. Vandaag is er een unieke situatie: het ene technische probleem na het andere wordt overwonnen en er is een politiek-maatschappelijk draagvlak.

Laten we dit moment aangrijpen. Beleidsmakers kunnen de vergroening van het wagenpark stimuleren met leasingwagens, ze kunnen rekening houden met elektrische voertuigen bij de kilometerheffing en ze kunnen bedrijven met mobiliteitsplannen ondersteunen.

Het initiatief van Vlaams minister voor Energie Bart Tommelein (Open VLD) om de premie voor elektrische wagens uit te breiden naar privéleasing getuigt van de juiste ambities. Zo maken we de economie duurzaam en efficiënt.

Lees verder

Tijd Connect