opinie

China schiet uit de startblokken, Europa strikt nog zijn veters

Het ziet ernaar uit dat China niet één maar alle etappes van de race voor elektrische wagens zal winnen.

Door Astrid Pepermans, onderzoekster aan de VUB en specialiste handelsbetrekkingen tussen Europa en China.

Volvo Cars begraaft de benzine- en dieselwagen en zal vanaf 2019 enkel nog hybride of elektrische auto’s produceren. Een moedige zet van de Zweedse autofabrikant. Toch mag niet vergeten worden dat Volvo in 2010 voor een prikje werd verkocht aan het Chinese Geely Holding Group en de Chinezen dus de groene pluim op hun hoed steken.

Volvo-eigenaar Geely en Beijing Automotive Industry Holding behoren tot een groep Chinese nationale kampioenen die klaar worden gestoomd om de Chinese en de internationale markt te veroveren

Dat duurzaamheid en alternatieve energievormen niet enkel de bouwstenen zijn van een propere en leefbare wereld maar ook enorme economische opportuniteiten bieden, heeft de Chinese overheid al langer in het snotje. In 2005 zette ze de hernieuwbare energiesector op haar lijst van strategische opkomende sectoren.

©RV DOC

In 2011 besloot president Xi Jinping bij het 12de vijfjarenplan om van de ontwikkeling van elektrische voertuigen een speerpunt te maken. Met subsidies voor producenten en consumenten stimuleerden lokale en centrale overheden de sector. Zo kreeg BYD (Build Your Dreams), een privébedrijf dat elektrische wagens produceert, tussen 2010 en 2015 zo’n 435 miljoen dollar overheidssteun. Samen met enkele andere autoproducenten, waaronder Volvo-eigenaar Geely en Beijing Automotive Industry Holding, maakt BYD deel uit van een groep Chinese nationale kampioenen die klaar worden gestoomd om de Chinese en de internationale markt te veroveren.

Razend tempo

Vooral de Chinese markt groeit aan een razend tempo. Voor de vraag naar elektrische wagens stak China Europa en de Verenigde Staten al in 2015 voorbij. Vorig jaar kocht de Chinese consument, die royale belastingvoordelen en subsidies krijgt, zo’n 336.000 elektrische voertuigen. Dat is een stijging van meer dan 38 procent tegenover 2015. Bovendien wil Xi Jinping koste wat kost de teller op 5 miljoen zien staan tegen 2021.

In Europa werden in 2016 zo’n 207.000 exemplaren verkocht, een stijging van slechts 9 procent tegenover 2015. Deze kloof met China heeft verschillende redenen. Duitse fabrikanten zoals Mercedes, Porsche en Audi hebben te lang gewacht met het ontwikkelen van e-wagens. De kans dat Angela Merkel zoals beloofd tegen 2020 meer dan 1 miljoen elektrische wagens op de Duitse wegen krijgt is zo goed als onbestaand; vandaag rijden er nog geen 180.000 elektrische voertuigen rond in Duitsland.

Terwijl het autodeelbedrijf Drivenow amper tien elektrische BMWs in zijn vloot kan steken door de Brusselse terughoudendheid (lees: koppigheid) om de nodige laadpalen te plaatsen, halen de Chinese steden alles uit de kast om van elektrisch rijden de regel te maken

Maar ook lokaal wordt het gebruik van de elektrische wagen niet genoeg gestimuleerd. Terwijl het autodeelbedrijf Drivenow amper tien elektrische BMWs in zijn vloot kan steken door de Brusselse terughoudendheid (lees: koppigheid) om de nodige laadpalen te plaatsen, halen de Chinese steden alles uit de kast om van elektrisch rijden de regel te maken. Binnen de vijf jaar moeten de 70.000 met diesel aangedreven taxi’s in Peking vervangen zijn door elektrische. Ook in Shenzhen, China’s Silicon Valley en in het Noord-Chinese Taiyuan staan gelijkaardige initiatieven op poten.

De Europese autoproducenten die hoop koesteren om van deze groeiende Chinese vraag mee te kunnen profiteren zullen worden teleurgesteld. Nu al zijn de verkochte elektrische voertuigen in China voor 80 procent door Chinese bedrijven geproduceerd. Buitenlandse producenten die hun elektrische wagens toch verkocht krijgen in China worden verplicht om hun waar te voorzien van Chinese onderdelen (zoals accu’s) of om hun knowhow af te staan aan hun Chinese rivalen.

De Europese autoproducenten die hoop koesteren om van de groeiende Chinese vraag mee te kunnen profiteren zullen worden teleurgesteld

Onlangs kwam China op de proppen met de regel dat 8 procent van alle geïmporteerde wagens tegen 2018 hybride of elektrisch moeten zijn. Dit brandje kon Angela Merkel alsnog blussen, maar om het Duitse marktaandeel in de Chinese automobielindustrie te behouden zal ze meer in haar mars moeten hebben.

Afgezien van een aantal landen zoals Nederland en Noorwegen, bereidt Europa zich onvoldoende voor op de globale wedren voor elektrische wagens. China staat klaar om met zijn elektrische wagens zowel de Chinese als de internationale markt in te palmen. Als Europa, zijn lidstaten en hun steden niet snel wakker worden zal zelfs een sprint tevergeefs zijn.

Lees verder

Tijd Connect