opinie

Speeltijd voorbij voor digitalisering bedrijven

Bart De Waele

Veel bedrijven hebben drie jaar geleden grote ‘Plan2020’-meerjarenprojecten voor digitalisering opgezet. 2019 is hun laatste kans om ze te realiseren. Als het de overheid belieft.

Jammer genoeg heeft de toekomst ons ingehaald. Onze klanten zijn overgeschakeld op de smartphone als venster op de wereld. We verwachten collectief de gebruiksvriendelijkheid en de digitale interfaces van de internetgiganten. Onze winkelstraat is gemondialiseerd en heet Bol.com, AliExpress en Amazon.

Het is tijd om te stoppen met uit te kijken naar de volgende hype. Augmented reality, blockchain en artificiële intelligentie hebben potentieel voor morgen, maar laten we naar vandaag kijken. Fascinatie voor start-ups is leuk, maar ondertussen moet ons bestaande bedrijf zich snel aanpassen.

De voorbije tien jaar hebben digitale goeroes voldoende gepredikt over transformatie. Nu moeten we implementeren. We zijn allemaal op pelgrimstocht geweest naar Silicon Valley en Shenzen, we weten voldoende ‘wat’ er moet gebeuren. Nu gaat het over ‘hoe’.

Metallica

Digitalisering gaat vooral over een data-gedreven aanpak, vooral om product en bedrijf vorm te geven. De eerste voorbeelden duiken al op. De 4-star Store van Amazon is een winkel gebaseerd op klantendata en bevat enkel producten met minimaal vier sterren. Metallica gebruikt afspeeldata van Spotify om zijn setlist per locatie aan te passen. En Uber Eats heeft ondertussen duizenden ‘virtuele’ nieuwe restaurants (maaltijdbereiders die een keuken leasen en uitsluitend verkopen aan koeriers) geopend op basis van data.

Hier in België ken ik voorbeelden waarbij keyword research (zoekgedrag in Google) de aankoopafdeling aanstuurt.

De voorbije tien jaar hebben digitale goeroes voldoende over transformatie gepredikt. Nu moeten we implementeren.

Digitale transformatie is veel meer dan alleen maar uitkijken naar nieuwe techspeeltjes. Het betekent het aanpassen van de organisatiestructuur naar multidisciplinaire teams, georganiseerd rond de klant. E-commerce D2C (direct to consumer) is cruciaal, niet voor de verkoop op zich, maar voor de data van de klant die dat oplevert. Bedrijven moeten zich dus aanpassen, maar de rol van de overheid is daarbij heel belangrijk.

Lokale context

In het digitale trendrapport van Wijs (trendrapport.wijs.be) wordt dit jaar gekeken naar buitenlandse voorbeelden (zoals de VS, Brazilië, Zweden, China en Dubai). Eén constante valt op: de lokale context bepaalt de snelheid voor bedrijven. De overheid draagt daarbij een verpletterende verantwoordelijkheid.

Doe alles wat nodig is om België niet te laten verworden tot een digitaal ontwikkelingsland.

Beste Belgische overheid, het is ook tijd voor uw Plan 2020. Creëer de omstandigheden om onze bedrijven digitaal te laten transformeren. Ook uit eigenbelang. Is er bijvoorbeeld een correlatie tussen ‘34 procent van de Belgen koopt bij Nederlandse webshops’ en ‘Nederland heeft 12 miljard begrotingsoverschot’?

Zorg dat de btw-stelsels goed afgesteld zijn, opdat onze Belgische webshops geen competitief nadeel hebben. Maak België aantrekkelijk als logistieke hub voor e-commerce (ik denk aan mobiliteit en aan cao’s). Hou de internetinfrastructuur competitief met een derde sterke telecomspeler. Bevoordeel en stimuleer digitaal betaalverkeer.

Doe alles wat nodig is om België niet te laten verworden tot een digitaal ontwikkelingsland. Ook voor u, overheid, is de speeltijd over.

Lees verder

Tijd Connect