opinie

Veilige auto's belonen is gouden zaak voor verkeersveiligheid

Gedelegeerd bestuurder Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid

Twee verzekeringsmaatschappijen geven bestuurders die in hun auto ingebouwde veiligheidssystemen hebben korting op hun verzekeringspremie. Een goede maatregel. Het aantal verkeersongevallen kan drastisch dalen en het bewustzijn van verkeersveiligheid wordt positief gestimuleerd.

Door Karin Genoe, gedelegeerd bestuurder van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid.

Parkeersensoren, adaptive cruisecontrol, technologie die een auto-bestuurder geconcentreerd houdt, systemen die je rijrichting corrigeren en zwakke weggebruikers detecteren: het is geen sciencefiction meer. Meer zelfs: de technologische hoogstandjes zijn niet meer alleen weggelegd voor de meest welgestelde en innovatieve burgers, maar worden ook steeds vaker standaard geïntegreerd in nieuwe auto’s. Stilaan geraken ze ingeburgerd.

Advertentie

De integratie van rijhulpsystemen wettelijk verplichten lijkt me geen goed idee.

Het gevolg is dat bestuurders steeds minder op hun eigen zintuigen zijn aangewezen, maar kunnen terugvallen op de technische systemen die in hun auto zijn ingebouwd. We kunnen spreken van een ware revolutie op het vlak van de verkeersveiligheid. En die revolutie is nodig, want negen op de tien ongevallen zijn het gevolg van een menselijke fout. Zo wordt ongeveer een vijfde van de zware ongevallen veroorzaakt door vermoeidheid achter het stuur. Door auto’s uit te rusten met technische snufjes kunnen we veel ongevallen voorkomen en levens redden.

Betuttelend

Dat verzekeringsmaatschappijen dat soort veiligheidsopties promoten door een korting toe te kennen op de verzekeringspremie van wagens die ermee uitgerust zijn, is dus een goede zaak. Het beloont mensen die investeren in een veiligere auto, en het compenseert minstens gedeeltelijk de extra kosten die ze daarvoor moeten maken bij de aankoop. Die positieve maatregelen stimuleren de koper van een wagen om stil te staan bij de verkeersveiligheid van zichzelf en van anderen.

©BELGA

We kunnen ons de vraag stellen of het niet beter zou zijn om de integratie van rijhulpsystemen wettelijk te verplichten. Het staat tenslotte als een paal boven water dat ze bijdragen tot de verkeersveiligheid. Het zou meteen ook komaf maken met de kritiek dat de korting alleen geldt voor wie het kan betalen, terwijl veiligheid voor iedereen van levensbelang is. Toch lijkt me dat geen goed idee, want het verplichten van dergelijke maatregelen heeft een keerzijde.

Een verplichting wordt vaak als negatief en betuttelend ervaren, waardoor veel bestuurders de systemen zouden proberen te omzeilen. Bovendien stimuleert dit minder om op een actieve manier bezig te zijn met verkeersveiligheid. Door de bestuurders die investeren in een veiligere auto te belonen bij hun verzekeringspremie, worden bestuurders wél op een positieve manier gestimuleerd. En dat komt ten goede aan de verkeersveiligheid.

Luxueuze snufjes

Toch staan veel mensen nog sceptisch tegenover dit soort technologische snufjes. Want technologie kan toch nooit de menselijke zintuigen volledig vervangen? En wat met mensen die ze niet kunnen betalen? Die zorgen zijn volgens mij ongegrond. Als we kijken naar de geschiedenis van de veiligheid van auto’s, stellen we vast dat veel opties die nu standaard zijn, allemaal begonnen zijn als luxueuze snufjes. Denk maar aan airbags en het antiblokkeersysteem van de remmen. Bovendien worden al die systemen pas in de wagen geïnstalleerd als ze 100 procent veilig zijn, na vele testfases en proefritten.

Wagens met dit soort technische opties zijn zonder meer veiliger dan voertuigen die ze niet hebben

En wat de vervanging van menselijke zintuigen betreft: dat kan technologie inderdaad niet. Maar dat is ook niet de bedoeling. De technologie vult de menselijke zintuigen aan en geeft een waardevolle ondersteuning aan de bestuurder. Door de snelheid waarmee de technologie evolueert, is het logisch om te concluderen dat die alsmaar verder zal reiken.

Advertentie

Wagens met dit soort technische opties zijn zonder meer veiliger dan voertuigen die ze niet hebben. Laat ons hopen dat dit soort initiatieven van verzekeraars nog meer een aanmoediging zijn voor bestuurders én autoconstructeurs om te investeren in technologie die de veiligheid verbetert.

Advertentie
Gesponsorde inhoud