opinie

Apple geeft banken het goede voorbeeld

De komst van de kredietkaart van Apple is niet overal op enthousiasme onthaald, maar de banken kunnen veel leren van de marketing, het imago en het bereik van het bedrijf bij millennials.

Door Jeroen Dossche en Cedric Loyens, partner en consultant bij Capco

Almaar meer financiële spelers gooien zich in de strijd om het vertrouwen van de consument. Traditionele banken lanceren nieuwe apps, digitale banken - de neobanks - schieten als paddenstoelen uit de grond, en ook Apple wil een grote speler in de financiële dienstverlening worden. Na de lancering van Apple Pay eind vorig jaar volgt nu de Apple Card, een fysieke kredietkaart gekoppeld aan de smartphone.

De concurrentie verliest de Amerikaanse iPhone-maker het best niet uit het oog. Een financiële dienstverlener die de komende decennia wil overleven, moet zijn service afstemmen op de millennials, die nieuwe eisen en verwachtingen hebben. Apple heeft dat goed begrepen.

Jeroen Dossche ©Sofie Van Hoof

Het positioneert zijn nieuwste dienst bewust als een kredietkaart die niet van een bank komt, maar van Apple. Het bedrijf weet dat de consument voor klassieke bankzaken nog vertrouwt op banken, maar dat het geloof in hun technologische dienstverlening een pak lager ligt. Het vertrouwen in Apple als techbedrijf is net heel groot. De consument associeert het met eenvoud, transparantie en privacy.

Dat zijn ook drie speerpunten van de Apple Card. Millennials zoeken in de eerste plaats gebruiksgemak. De gebruikservaring is belangrijker dan ooit. De Apple Card kan gratis en snel worden aangevraagd via de smartphone. Betalingen doe je met één klik op je iPhone, of met de fysieke kaart op plaatsen waar Apple Pay nog niet actief is. Geen administratieve rompslomp en eenvoudig in gebruik.

Het wordt uitkijken naar de strijd om partnerships met Apple in Europa en in ons land.

Ook de dienstverlening verloopt volledig via de smartphone. Heb je een vraag of probleem? Je hoeft geen callcenter te contacteren dat alleen bereikbaar is tijdens de kantooruren, of te wachten op een antwoord via e-mail. Je kan 24/7 rekenen op een directe dienstverlening via een sms-dienst in de app. Probeer dat maar eens bij je bank.

Transparant

De gebruiker kan op elk moment inzicht krijgen in zijn uitgaven en inkomsten in een duidelijk en transparant overzicht. Niet lijn per lijn, zoals bij de meeste banken. Wel met een onderverdeling per week, per maand of automatisch per categorie. Ben je vergeten waar je een betaling precies uitvoerde? In je overzicht kan je via geolocatie exact terugvinden waar je de uitgave gedaan hebt. Die technologie is niets nieuws, maar wordt slim geïntegreerd om je financiële status zo transparant mogelijk weer te geven.

Apple biedt ook een kosteloze service en een reeks andere cashvoordelen. Je betaalt niets voor zijn kredietkaart, app en dienstverlening, alleen voor te late terugbetalingen. Maar daarvoor is in een persoonlijk alertsysteem voorzien. Een bankdienst die je verwittigt als je te veel rente zou betalen op terugbetalingen? Dat schept vertrouwen.

Terwijl het businessmodel van fintechs rond data draait, maakt Apple een speerpunt van privacy en databescherming.

Terwijl het businessmodel van fintechs rond data draait, maakt Apple een speerpunt van privacy en databescherming. Informatie over het betalingsverkeer, uitgaven en inkomsten worden niet met derde partijen gedeeld. Ook dat geeft Apple een streepje voor op andere fintechs.

Apple Card biedt geen ultravernieuwende functionaliteiten aan, maar combineert bestaande technologie en dienstverlening op een hele slimme manier. Daar kunnen fintechs maar beter voor uitkijken. De dienst wordt eerst in de VS gelanceerd, ondersteund door Goldman Sachs. Het wordt echter uitkijken naar de strijd om partnerships met Apple in Europa en in ons land. Banken die ook in de toekomst relevant willen blijven, kunnen profijt halen uit de marketing, het imago en het bereik van Apple bij millennials.

Lees verder

Tijd Connect