opinie

Automatische noodoproep in auto's kan er niet snel genoeg komen

Het zou in België gerust wat sneller vooruit mogen gaan met de voorbereidingen voor eCall, het systeem dat bij een verkeersongeval automatisch een noodoproep uitstuurt en tegen 2018 in alle auto’s standaard ingebouwd moet zijn. Dit gaat om levens redden en het inperken van de gevolgen van ongelukken.

Door Karin Genoe, CEO van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid

Vorige week luidden Febiac en Agoria al de alarmbel. De grote vraag is wie de kosten zal dragen van het callcenter waar de telefoontjes voor eCall terecht zullen komen. We moeten samenwerken om de discussie te overstijgen en de grote voordelen van dit systeem - het verminderen van het aantal verkeersdoden - na te streven.

We moeten komen tot één grote centrale die alle meldingen 24/7 verwerkt en waar automobilisten terecht kunnen in de drie landstalen én het Engels

Het eCall-project werd al vaker op de lange baan geschoven, maar dankzij de beslissing van de Europese Commissie zit het project sinds april eindelijk in de laatste rechte lijn: in 2018 moet het systeem standaard ingebouwd zijn in alle nieuwe auto’s én operationeel zijn in alle Europese landen. De voordelen zijn dan ook talrijk: het aantal verkeersdoden kan afnemen met 1 tot 5 procent en de ernst van verwondingen zal dalen.

©Photo News

Doordat hulpdiensten dadelijk weten welke types voertuigen bij een ongeval betrokken waren, kunnen ze de inzittenden sneller uit de wagen bevrijden. Ook het aantal files zou sterk afnemen door de snellere interventie van hulpdiensten en door andere weggebruikers onmiddellijk in te lichten over de plaats van het ongeval. Bovendien kunnen ook automobilisten die een ongeval zien gebeuren, het systeem gemakkelijk gebruiken om de hulpdiensten te verwittigen, door hun eigen knop manueel te activeren.

Voor België zou dit een enorme vooruitgang zijn. Momenteel buigt de minister van Volksgezondheid zich dan ook over de volgende vraag: wie zal de automatisering en de werking van het eCall-systeem financieren?

Sommigen willen de autoconstructeurs of de telecomsector laten betalen voor de kosten, anderen vinden dat het om een overheidsdienst gaat die betaald moet worden door de gemeenschap. En daar stropt het initiatief

We moeten komen tot één grote centrale die alle meldingen 24/7 verwerkt en waar automobilisten terecht kunnen in de drie landstalen én het Engels. Die centrale moet ook de valse of onopzettelijke oproepen scheiden van de echte noodgevallen, en daarna de provinciale noodoproepcentrales inschakelen om interventieteams te sturen. De vraag is wie de kosten van die oproepcentrale zal dragen. Sommigen willen de autoconstructeurs of de telecomsector laten betalen voor de kosten, anderen vinden dat het om een overheidsdienst gaat die betaald moet worden door de gemeenschap. En daar stropt het initiatief.

Private eCall

In afwachting van zo’n centrale, zie ik wel een goed alternatief in private eCall. Er zijn al een aantal autoconstructeurs die het systeem aanbieden en die de oproepen beheren via een eigen callcenter. Maar die callcentra liggen vaak in het buitenland en moeten via een privénummer contact kunnen opnemen met de Belgische hulpdiensten. Die directe lijn is momenteel nog niet beschikbaar, waardoor de communicatie met de Belgische hulpdiensten moeizaam verloopt. De kwaliteit van dit systeem kan dus momenteel nog niet gegarandeerd worden.

Het is cruciaal dat er snel een antwoord komt op het financiële vraagstuk, zodat we eindelijk kunnen starten met het operationaliseren van het systeem

Vorige week vroeg ITS.be, een publiek-privaat samenwerkingsverband rond slimme mobiliteit, een betere samenwerking tussen private eCall en overheidscentra, als een eerste stap naar eCall. Wij vinden een open samenwerking tussen private en publieke partijen een goed idee. Het is een noodzakelijke eerste stap naar de invoering van het systeem op grotere schaal.

Het is cruciaal dat er snel een antwoord komt op het financiële vraagstuk, zodat we eindelijk kunnen starten met het operationaliseren van het systeem. Want het gaat om het redden van levens en het inperken van de gevolgen van ongelukken. Maar ook de geloofwaardigheid van ons land staat op het spel. Buitenlandse bestuurders zullen immers in België een gelijkaardige dienstverlening verwachten als in hun eigen land. België kan het zich niet veroorloven om de deadline van 2018 niet te halen.

Lees verder

Gesponsorde inhoud