opinie

Blijf van mijn lief

Apple rijgt de successen en de media-aandacht aan elkaar, en dus neemt ook het bashen van de geldmachine toe. Gratuit en inspiratieloos. Dat ergert mij.

Door Marc Fauconnier, CEO van het creatief bureau Famous

Er zijn maar een paar merken die op mijn onvoorwaardelijke liefde kunnen rekenen. Apple is er daar één van, en toen ik het bedrijf anderhalf jaar geleden mocht bezoeken ging dat gepaard met een kinderlijk enthousiasme. Ondanks de brutale bullebakken aan de voordeur.

©RV DOC

Van mij zal je geen onvertogen woord horen over Tim Cook, die de ondankbare rol kreeg om legende Steve Jobs op te volgen. Met zijn charisma van een kartonnen bekertje kon de grote baas van Apple vorig kwartaal wel de grootste winst uit de economische geschiedenis voorleggen. Zonder marktleider te zijn op de smartphone- en laptopmarkt en in een dalende tabletmarkt. Faut le faire. De winst die het bedrijf maakt op elk verkocht toestel is dan ook gigantisch.

Ja, ik erger mij aan de toegenomen Apple-bashing, die vaak gratuit en inspiratieloos is. Gewoon omdat het staat om tegen succesvolle schenen te schoppen. Even enkele kritieken pareren. De toestellen zijn inderdaad duur en hebben een decadente winstmarge, maar hebben nog nooit zo veel mensen bereikt als vandaag.

Waarde

Dat betekent dat klanten de technologie, het gebruiksgemak en natuurlijk ook de status van Apple naar waarde weten te schatten. En er een steeds groter stuk van hun koopkracht aan willen opofferen. Je moet als bedrijf zot zijn om daar niet van te profiteren en je aandeelhouders daarmee niet te verwennen.

Tegelijk blijft het bedrijf jaren vooruitdenken en een belangrijk stuk van zijn winst investeren in nieuwe oplossingen of - steeds vaker - verbeterde versies van bestaande toepassingen. Want echte innovatie schuilt ook in de gebruiksvriendelijkheid en het design die de technologie een breder bereik geven.

Dat geen enkel ander bedrijf de kunst van ‘free publicity’ bedrijft op een buitenaards niveau is het probleem van die andere bedrijven. Apple verdient elke dollar media-aandacht.

De jaloerse reacties van concurrenten op de enorme media-aandacht die de lanceringen van Apple keer op keer krijgen, zijn al helemaal naast de kwestie. Dat geen enkel ander bedrijf de kunst van ‘free publicity’ bedrijft op een buitenaards niveau is het probleem van die andere bedrijven. Apple verdient elke dollar media-aandacht, niet alleen wegens de slimme en mooie producten maar ook voor de meesterlijke manier waarop het bedrijf de nieuwsgierigheid van pers en publiek blijft bespelen. Met content waar we allemaal van meesmullen en een gevoel voor timing dat zijn gelijke niet kent.

Challenger

Apple is inderdaad niet meer de sympathieke challenger die de voorbije decennia IBM en Microsoft het vuur aan de schenen legde. Apple is ook niet meer steeds de eerste met een innovatie, zoals destijds met de iPod.

Toch blijft geldmachine Apple trouw aan de basiswaarden van de oprichters: innovatie, eenvoud en focus.

Toch blijft geldmachine Apple trouw aan de basiswaarden van de oprichters: innovatie, eenvoud en focus. De superieure technologie en het tijdloos design blijven de beloften keer op keer waarmaken. De eerste reacties op de Apple Watch gaan ook nu weer in die richting: een technologisch beter, eenvoudiger en mooier uurwerk dan de vaak premature modellen van de concurrentie.

De vraag blijft wel of de categorie van de ‘slimme uurwerken’ voldoende kritieke massa zal krijgen om een groot commercieel succes te worden. Ikzelf aarzel alvast, omdat ik zo’n Apple Watch een beetje ‘blufferig’ vind. Maar ik ben ook bang dat mijn aandachtboog er nog verder onder zal lijden. En die staat al zo onder druk van smartphone en laptop.

Echte liefde verdraagt ook eens een keertje neen zeggen.

Lees verder

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud