opinie

Onze ondernemers hebben meer rolmodellen nodig

Moeten we het echt doen met alleen Marc Coucke en Wouter Torfs als rolmodellen voor andere ondernemers en als gezichten van onze economie?

Door Jeroen Wils, managing partner PR-kantoor Bepublic

Het is ietwat pijnlijk om te zien hoe topondernemer Marc Coucke, tot voor enkele maanden hét gezicht van het Vlaamse ondernemerslandschap, de jongste dagen met kolder en leute in het nieuws komt. Het is de man - met zo’n indrukwekkend parcours - méér dan gegund, maar stilaan is het tijd dat er bij de Vlaamse ondernemers een nieuwe lichting experts opstaat om het gezicht van onze economie te worden. De houdbaarheidsdatum van Marc Coucke is stilaan overschreden, maar ook die van andere rolmodellen loopt ten einde.

©rv

Terwijl het nieuws over de taxshift volop woedde, was Vlaanderens bekendste ondernemer de voorbije dagen niet uit het nieuws weg te branden. Maar niet met relevante commentaren over het effect op de economie. Nee: Marc Coucke danste de polonaise tijdens de live-uitzending van Vive Le Vélo, en bracht het hoogste bod uit op de tafel van presentator Karl Vannieuwkerke. Hij was aanwezig op de eerste competitiematch van KV Oostende, waarvan hij voorzitter is. Zijn plaatje Couckenbak werd gedraaid op Tomorrowland, en hij kreeg een klacht wegens plagiaat aan de broek. De man amuseert zich duidelijk, en dat is trouwens dik verdiend.

Er zijn tienduizenden andere hardwerkende ondernemers die onze economie doen draaien, en die het debat kunnen verrijken.

Maar is dit het rolmodel voor de Vlaamse ondernemer? Laten we hopen van niet. Tot enkele maanden geleden was hij nochtans dé man die gebeld werd als de media op zoek waren naar de stem van het bedrijfsleven. Een hardwerkende, succesvolle selfmade man met een gezonde portie charisma en een gefundeerde mening: gefündenes Fressen voor kranten, weekbladen en websites. Zelfs over de fiscale vrijstelling voor zijn eigen miljardenwinst liet hij zich uit: hij schrok er niet voor terug om het een oneerlijk systeem te noemen. Maar de voorbije maanden groeide hij uit tot een karikatuur van zichzelf.

De schaarste onder de ondernemers met een mening werd nog maar eens duidelijk toen de media vorige week reacties sprokkelden na het begrotingsoverleg. Zodra je erop begint te letten, zie je dat journalisten telkens opnieuw dezelfde mensen contacteren. Neem nu Wouter Torfs, een van meest geconsulteerde bedrijfsleiders van het land. Als gevierd CEO van de gelijknamige schoenenketen belandde hij na de taxshift met één welgemikte tweet in vier kranten. ‘Good job maar we zijn er nog niet he’, was zijn boodschap.

Verschraling

Alleen al in de Vlaamse media dook zijn naam de voorbije twaalf maanden meer dan tweehonderd keer op. De voorliefde van de media voor Wouter Torfs is overigens perfect te begrijpen: Torfs is, net als Coucke, een man met een duidelijke visie die erin slaagt zijn mening op een heldere manier te formuleren. Hij staat aan het hoofd van een bedrijf dat het goed doet, en met rake tweets toont hij dat hij de vinger aan de pols houdt bij de actualiteit.

Torfs is, net als Coucke, een man met een duidelijke visie die erin slaagt zijn mening op een heldere manier te formuleren

Maar moet het echt altijd dezelfde stem zijn? Neen, want zo dreigt er verschraling. Er zijn ook tienduizenden andere hardwerkende ondernemers die onze economie doen draaien, en die het debat kunnen verrijken. Helaas hebben die ondernemers zelden de tijd of de mogelijkheid om hun expertise met de wereld te delen. Omdat ze te druk bezig zijn met hun business, omdat ze te veel tijd verliezen bij de zoektocht naar de juiste woorden, of omdat ze de juiste kanalen niet kennen.

Het is zonde, want ook die ondernemers hebben een interessant verhaal. Nu zij zich op hun vakantiebestemming opladen om aan een nieuw seizoen te beginnen, roep ik hen op om eens na te denken of zij niet de nieuwe Wouter Torfs willen worden. Ze hebben de praktische kennis, de concrete visie en de originele invalshoek die het maatschappelijk debat kunnen voeden.

En dat lukt perfect zonder de commerciële boodschap waar redacties vaak zo voor vrezen: net als Wouter Torfs en Marc Coucke beschikken al die andere ondernemers over kennis en expertise die de moeite waard zijn om met de wereld te delen.

Lees verder

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud