opinie

Technnologie kan bijna alle sectoren openbreken

Wat brengen 2015 en de nabije toekomst ons? We vroegen acht opiniemakers om in hun glazen bol te kijken, telkens voor één aspect dat 2014 mee heeft bepaald. Vandaag buigt Peter Hinssen, technologie-expert, zich over de toekomst van de digitalisering.

Mijn voorspelling voor 2015

Het zal de volgende jaren alleen maar sneller gaan, harder gespeeld worden, en nog ingrijpender worden.

Lees de volledige reeks op tijd.be/deglazenbol

Ik heb het niet zo met voorspellingen. Vrij nutteloos. Zoals de Deense natuurkundige Niels Bohr zei: ‘Predictions are very difficult, especially if it's about the future.’ Dus, daar zal ik me niet aan wagen. Gelukkig maar. Heb nog eens voor de gein naar de voorspellingen van vorig jaar gekeken. Daar is ook niet veel van in huis gekomen. Op het einde van 2013 voorspelden de grote tech-goeroes drie dingen: 1. Google Glass zou het helemaal maken, 2. Facebook als social media was aan het wegkwijnen, en 3. Virtual Reality was de absolute toekomst, gelukkig dat Facebook Oculus Rift had gekocht.

Wel. Enough said. Nee dus. Google Glass was waarschijnlijk de grootste flop van het jaar. Prachtig product, maar te infantiel om echt te gebruiken. Iedereen heeft het in 2014 wel eens op zijn kop gehad, er een selfie van genomen en op Facebook gezet. Maar dat was het dan ook. Ondertussen zijn er al de SpaceGlasses van Meta, en da’s pas echt cool. Direct in 3D in plaats van de magere 2D van Google Glass.

Facebook is ondertussen ook niet dood. En aan de hoeveelheden ‘Het jaar van Tom’ en ‘Het jaar van An’ die nu mijn Facebook overspoelen, zal dat ook nog niet voor direct zijn. Ik heb nog nooit zoveel foto’s van katten, meringues, apres-skibars, X-mas shopping en ‘stakers in vuilniszakken’ gezien als dit jaar. Facebook is niet dood. Het is misschien niet meer zo populair bij de jongere tieners, maar als ik mijn dochter iets moet vragen, is Facebook Messenger het enige dat werkt.

‘The problem is that we always OVERestimate the changes for next year, but UNDERestimate the changes in ten years’, zei Bill Gates. En daar geloof ik wel in.
Peter Hinssen

En gelukkig is Oculus Rift niet doorgebroken, het zou nogal een gezicht geweest zijn om allemaal met zo'n belachelijke duikbril op rond te lopen, wat ongeveer even sexy is als met een broodrooster op uw gezicht te gaan wandelen. Nee, we hebben in 2014 nog vaak naar de televisie gekeken, en zelfs vaak nog samen, denk maar aan het WK voetbal van deze zomer.

‘The problem is that we always OVERestimate the changes for next year, but UNDERestimate the changes in ten years’, zei Bill Gates. En daar geloof ik wel in. Niemand kan weten wat er in 2015 zal gebeuren op technologisch vlak. Net zo min als we dat in andere takken van sport kunnen doen. Eind 2013 had ook niemand ebola of Islamic State zien aankomen trouwens. Van Alibaba hadden de meesten in ons land ook nog nooit gehoord. Maar de impact op lange termijn, daar geloof ik wel in. En daar kan je nog iets aan doen als je het serieus neemt.

Kijk, laat me dan toch eens een voorspelling doen. ‘Technologie wordt de absolute topprioriteit van de meeste bedrijven in de volgende tien jaar’. Neh. Makkelijk, zegt u ? Misschien, maar wel de realiteit. Voor mij is 2014 het jaar geworden waarin bedrijven eigenlijk begonnen te begrijpen dat technologie geen ‘side’-activity meer was. Waarin bedrijven inzagen dat technologie wel eens flink disruptief zou kunnen zijn, businessmodellen kon omvergooien, en hele industrieën kon herverkavelen. 2014 was het jaar waarin technologie ineens ‘tandjes’ kreeg, en begon te bijten.

Niet alleen de Ubers en de AirBnb. Ik ben die klassieke voorbeelden ook onderhand zo beu als koude pap. Want die kent iedereen. We hadden dit jaar een paar sessies met Jeremiah Owyang die met zijn organisatie Crowd Companies een hele database heeft van duizenden (duizenden!) nieuwe businessmodellen, start-ups en concepten die disruptief kunnen zijn. In allerlei sectoren. Gezondheidzorg, voeding, kleding, transport, bankieren, verzekeren, dienstverlening, advies.... Alles eigenlijk. Niets is veilig, technologie kan bijna alle sectoren opbreken.

En dat heb ik dit jaar gemerkt. Ik praat er al jaren over, kom al jaren bij allerlei bedrijven en raden van bestuur om over die zaken te praten. Maar vroeger was het vaak als entertainment, een avondje plezier om over de technologische toekomst te dromen. Maar dit jaar werd het anders. De raden van bestuur waar ik dit jaar kwam, werden een beetje bang, begonnen zich zorgen te maken, en vonden het eigenlijk wel een beetje eng. Gelukkig maar, denk ik dan. Want het zal de volgende jaren alleen maar sneller gaan, harder gespeeld worden, en nog ingrijpender worden. En dan kan je best als raad van bestuur bewust zijn, en je voorbereiden.

Maar ik ben geen onheilsprofeet. Ik geloof niet op voorhand dat we verloren zijn. Het fijnste bezoek dit jaar was bij het managementteam van Financial Times. Een gazet. Maar een krant die in 2007 RADICAAL de kaart van het digitale had getrokken. Zwaar in technologie heeft geïnvesteerd, en die de organisatie helemaal heeft omgegooid. Met resultaat. Financial Times heeft vandaag meer abonnees dan ooit tevoren in zijn 128-jarige bestaan. Knap. En meer dan 70 procent van hun inkomsten komt uit digitaal, en meer dan 70 procent van hun inkomsten komt niet meer uit advertenties. Een prachtig resultaat. En dat terwijl de krantensectoren wereldwijd overal op hun achterste poten staan en op sterven na dood zijn, zie je een speler als FT de absolute top bereiken. Omdat ze gekozen hebben voor de vlucht vooruit, verstonden wat technologie kon doen, en radicaal digitaal zijn gaan denken. Technologie is geen middel, technologie is een vector. Een richting.

Ik mag het elk bedrijf wensen in 2015. Lig niet te veel wakker van de technologische ‘trends’ en ‘hypes’, daar moet u zich niet te veel van aantrekken. Maar onderschat de impact niet, bereid het bedrijf voor en kies voor Radicaal Digitaal denken.

Lees verder

Gesponsorde inhoud